Ons land telt bijna honderdduizend niet-Westerse ondernemers. Nederlandse ondernemers kunnen iets van hen leren. Aziz Odilov exporteert bloemen naar Rusland en begon een groothandel gericht op Marokkaanse, Turkse en andere ‘etnische’ supermarkten.

Aziz Odilov (33) kwam als 12-jarige vanuit Rusland naar Nederland. Hij is nu eigenaar van vijf bedrijven. Twee springen eruit: hij exporteert Nederlandse bloemen naar een groot aantal landen (JAAZ Flowers) en hij heeft sinds drie jaar een groothandel voor ‘etnische producten’, Fangoo. Dat bedrijf heeft 3.000 artikelen op voorraad en levert aan Turkse, Marokkaanse, Poolse en andere ‘etnische’ winkels in Nederland. Er zijn warehouses/distributiecentra in Moskou (15.000 m2), Equador (8.000 m2) en Zoetermeer (10.000 m2).

Ben jij een ander soort ondernemer dan je Nederlandse collega’s?

‘Ja, ik denk dat ik iets anders met risico’s omga. Natuurlijk is het voor elke ondernemer belangrijk risico’s in te schatten. Maar ik vind dat Nederlanders wel eens te bang zijn, te vaak twijfelen en het dan maar niet doen. Daardoor laten ze kansen lopen. Ik ben als kind naar een ander land verhuisd. Werd in het water gegooid en ik ben gaan roeien om het land te bereiken. Dat maakte mij heel zelfstandig. Ik ben ook niet bang meer voor het onbekende.’

Geef eens een voorbeeld van hoe jij omgaat met risico’s?

‘Neem de groothandel. Wij exporteren veel bloemen naar Rusland. Drie jaar geleden begon de internationale boycot tegen dat land en kelderde de roebel. Veel Russen konden zich geen bloemen meer veroorloven. Ik zag mijn omzet dalen. Omdat onze vrachtwagens vaak leeg terugreden uit het buitenland dacht ik: als we nou lokale producten meenemen, dan is én de vrachtwagen vol én kunnen we in Nederland een nieuwe business beginnen. Dat was voor mij een sprong in het diepe, een risico. Ineens had ik voor anderhalf miljoen euro op voorraad liggen.’

Je hebt met een banklening vorig jaar een pand kunnen kopen in Zoetermeer. Hoe heb je ING, je huisbank, overtuigd?

‘Je kunt niet van het ene op het andere moment tegen de bank zeggen: nu heb ik geld nodig. Maar advies is: zorg dat je een langdurig en goed contact hebt. Hou de bank op de hoogte van je bedrijf en je plannen. Dat ik met een groothandel begon, kwam voor mijn contactpersoon bij ING niet als een verrassing. Daarnaast is het belangrijk dat je goed inzicht kunt geven in je financiële situatie en de risico’s. Dankzij een goed softwarepakket kan ik ING steeds rapportages laten zien.’

Wat kun je door die lening wat je anders niet had gekund?

‘Hoewel ik dat pand deels uit eigen middelen financier, maakte de lening het mogelijk om iets te kopen dat op toekomstige groei is gericht. Fangoo groeit met 30 procent per jaar. Daar wil ik de komende jaren mee verder gaan en ik hoop uit te breiden naar omringende landen. Behalve het geld dat ik kon lenen, is voor mij ook belangrijk dat de bank vertrouwen in mij heeft en in mij een goede ondernemer ziet.’

Je levert aan etnische winkels, waarvan er steeds meer komen in Nederland. Wat is kenmerkend voor die markt?

‘Veel etnische ondernemers richten zich nog op hun eigen achterban. Marokkaanse ondernemers hebben vooral Marokkaanse klanten, Surinaamse winkels hebben Surinaamse klanten etc. Etnische winkels zitten vaak erg op prijs en minder op service. Dat doen wij anders. Onze groothandel heeft producten uit veel verschillende landen. Wij kunnen dus alle etnische winkels bedienen, zijn daarin “neutraal”. En in plaats van prijs onderscheiden wij ons in service en gemak.’

Wat kunnen etnische ondernemers leren van Nederlandse ondernemers?

‘Een stuk professionaliteit. Nederlanders gaan mee in ontwikkelingen, bijvoorbeeld op ICT-gebied. Daarin voel ik me dan meer Nederlander. Als je in de bloemenhandel niet professioneel bent, overleef je het gewoon niet. Het gaat immers om een product dat beperkt houdbaar is en dat via de veiling verkocht wordt, waar snelheid cruciaal is. Toen ik met de groothandel begon heb ik meteen geïnvesteerd in een softwarepakket. Daarmee hebben wij een webshop en facturatiesysteem kunnen bouwen. Vroeger kochten mijn klanten bij veel verschillende leveranciers, tegenwoordig kopen ze steeds meer hun hele assortiment bij ons. Dat heeft vooral met service en gemak te maken, dankzij de online webshop.’

Jullie leasen nu ook een vrachtwagen. Waarom?

‘Ik wilde niet kopen want dan zit mijn geld in een vrachtwagen, die – net als een auto – snel zijn waarde verliest. Door te leasen hou ik meer werkkapitaal over waardoor ik Fangoo sneller kan laten groeien. Mijn contactpersoon van ING kwam langs en via een online tool (de lease calculator) kon hij meteen laten zien welke opties er waren. De leasetermijn, het inbrengen van eigen geld etc. En het mooiste was dat hij de deal meteen kon sluiten, zonder overleg met het hoofdkantoor.’

Weten hoeveel geld je voor je bedrijf kunt lenen? Doe de financieringscheck van ING. Je ziet niet alleen of jouw aanvraag aan de voorwaarden voldoet, maar krijgt ook direct tips hoe je deze kunt verbeteren en je kansen op een financiering vergroot. Voor het leasen van bedrijfsmiddelen heeft ING de Lease Calculator.

Dit is het vierde artikel in de reeks Ondernemen is anders kijken. Hiermee biedt ING een andere kijk op ondernemen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.