Het aantal boekingen bij de prijsvechter ligt ongeveer een derde onder het
niveau van vorig jaar, wist manager Wilfred Amstelveen te melden. "De
populariteit van Amsterdam is dramatisch gedaald." Hij wijt dat aan
negatieve publiciteit in het buitenland. "Er doen wilde verhalen de
ronde over een afnemende tolerantie, terwijl Amsterdam juist waanzinnig
populair was omdat hier alles kon."
Jet2.com heeft besloten het aantal vluchten van zeven per dag terug te
schroeven naar twee per dag. De maatschappij zal vanaf eind januari volgend
jaar alleen een vlucht onderhouden tussen haar thuisbasis Leeds en Schiphol.
Jet2.com is niet de enige Britse luchtvaartmaatschappij die Schiphol
grotendeels links laat liggen. Onlangs maakte Thomsonfly bekend de
luchthaven vanaf november te verlaten. De vervoerder wil zich meer richten
op bestemmingen in Zuid-Europa. Eerder dit jaar meldde ScotAirways niet
langer op Schiphol te willen vliegen.
Niet alleen de afgenomen interesse van Britten in Amsterdam speelde een
rol in het besluit van Jet2.com, zei Amstelveen. Ook de milieuheffing op
vliegtickets is de prijsvechter een doorn in het oog. In Nederland
vertrekkende passagiers moeten voor een korte vlucht 11,25 euro extra
betalen, heeft het kabinet bepaald. Daardoor worden vooral prijsvechters
minder aantrekkelijk.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl