De Britse premier Boris Johnson maakt serieuze plannen om een brug van 20 miljard pond, omgerekend bijna 24 miljard euro te bouwen tussen Schotland en Noord-Ierland. De Britse overheid bevestigde maandag dat er gewerkt wordt aan de bouwplannen.

De brug, die waarschijnlijk zo’n 34 kilometer lang wordt en tussen Portpatrick in Schotland en Larne in Noord-Ierland moet komen, maakt deel uit van Johnsons plan om de Britse infrastructuur nieuw leven in te blazen.

De brug gaat naar verwachting op de Öresund-brug lijken, de brug tussen Zweden en Denemarken. Die brug heeft ook twee treinsporen. Er gaan meer dan 60.000 reizigers per dag overheen.

Johnson neemt risico met brug tussen Schotland en Noord-Ierland

Critici vinden het plan geldverspilling en zijn bang dat het mislukt. Er zijn immers grote twijfels over de technische haalbaarheid.

In de Sunday Times verscheen in 2018 een ingezonden stuk van James Duncan, een gepensioneerde ingenieur uit Edinburgh. Die zei over de brug tussen Schotland en Noord-Ierland: “Ik weet dat dit net zo haalbaar is als een brug naar de maan bouwen”, schreef Duncan.

De ingenieur schetste het volgende beeld: “Er zijn veel lange bruggen gebouwd, maar nooit eentje over zo’n breed, diep en stormachtig stuk water. Op een groot deel van het traject is de zee meer dan 300 meter diep. Je zou zo’n 30 pijlers van minimaal 400 meter hoogte moeten hebben om het wegdek boven het diepste gedeelte en boven de scheepvaart te dragen. In totaal zou de brug 54 pijlers nodig hebben. Pijlers van een hoogte die nergens anders ter wereld gebouwd of gehaald zijn.”

Gedurende zijn politieke carrière speelde Johnson al verschillende keren met het idee van ambitieuze bruggen. Toen hij burgemeester van Londen was, steunde hij een campagne voor de bouw van een “Garden Bridge” over de Thames.

Lees ook op Business Insider

Het project werd geplaagd door problemen en werd uiteindelijk geschrapt door zijn opvolger Sadiq Khan. Overigens niet nadat het de belastingbetaler al 43 miljoen pond had gekost – dat is omgerekend 48 miljoen euro.

LEES OOK: Brexit: de nieuwe deadline ligt op 30 juni 2020