Topman Glenn Fogel van Booking.com vreest dat de reserveringssite wordt aangepakt in Brussel vanwege de dominante marktpositie.

De Europese Commissie zint op maatregelen om de macht van ‘Big Tech’ aan banden te leggen.

Booking.com krijgt kritiek vanwege de kosten die aangesloten hotels moeten betalen om op het platform zichtbaar te zijn.

Reserveringssite Booking.com vreest dat Europese inspanningen om de marktdominantie van grote techbedrijven te beteugelen negatief zullen uitpakken voor het concern.

Topman Glenn Fogel spreekt in de Britse zakenkrant The Financial Times zijn zorgen uit over de ontwikkeling. Hij laat daarbij niet na om zijn bedrijf als een van de “zeer, zeer, zeer weinige technologische successen” van Europa te bestempelen.

Belangrijke kanttekening bij die opmerking is dat het van oorsprong Nederlandse Booking weliswaar zijn Europese hoofdkantoor in Nederland heeft, maar feitelijk een Amerikaans bedrijf is. In 2005 verkochten de toenmalige Nederlandse eigenaren van Booking het bedrijf aan het Amerikaanse Priceline voor 110 miljoen euro.

Enkele jaren geleden zei vroege investeerder en voormalig directeur bij Booking.com Kees Koolen dat de snelle verkoop van Booking.com aan een Amerikaanse partij achteraf niet goed is geweest voor Nederland en Europa.

Lees ook op Business Insider

Booking.com beducht voor strengere Europese regels

Volgens de huidige Amerikaanse CEO Fogel zullen strengere regels vooral voordelig uitpakken voor rivalen van buiten de EU zoals Expedia uit de VS en het Chinese Ctrip. “Europese bedrijven zullen onder de regels lijden.”

De regels voor ondernemingen met een dominante marktpositie zouden naar verluidt voor zo’n twintig techreuzen gaan gelden. De voorstellen worden nog steeds besproken binnen de EU en er zijn nog geen besluiten genomen, aldus ingewijden tegen de krant.

Onder meer de Nederlandse regering zou voorstander zijn van grotere bevoegdheden voor de EU om ‘Big Tech’ in te dammen. Daarbij zouden het opsplitsen van bedrijven en uitsluiting van de interne markt als opties op tafel liggen.

Het in Nederland gevestigde Booking.com wordt in de maatregelen naar verwachting gezien als ‘poortwachter’ van de hotelmarkt en wordt daarmee mogelijk ook geraakt.

Door ook Europese bedrijven in de lijst op te nemen, zou de EU de kritiek dat het alleen Amerikaanse marktmacht wil inperken willen weerleggen.

Volgens Fogel is het niet terecht dat Booking,com als poortwachter wordt gezien, aangezien ‘slechts’ 13 procent van alle hotelinkomsten in Europa afkomstig is van de site.

Kritiek op Booking.com

De kritiek die veel over Booking.com klinkt, is dat het hoge kosten in rekening brengt. Het opereert steeds meer als het belangrijkste online platform in Europa waar hotels toegang tot klanten krijgen. Bij de onlineboekingen voor hotels zou Booking.com twee derde van de markt in handen hebben.

Vanuit Nederland hebben ontevreden ondernemers inmiddels via een crowdfundingactie een bedrag van 1,6 miljoen euro opgehaald voor een alternatief genaamd BeterBoeken.

Dat Booking.com een paar maanden geleden noodsteun van de overheid kreeg ondanks eerdere miljardenwinsten, was de spreekwoordelijke druppel voor het groepje ondernemers achter BeterBoeken. Ze ergerden zich al langer aan de boekingssite, die klanten onder druk probeert te zetten met meldingen als ‘er is nog één kamer beschikbaar.’

Niels Meijssen van de Delftse appbouwer TodayTomorrow is een van de initiatiefnemers.

LEES OOK: Ondernemers achter alternatief voor Booking.com mikken met crowdfunding op minimaal €1 miljoen