Kees Koolen, vroege investeerder en voormalig directeur van Booking.com, zegt in NRC Handelsblad dat de beslissing om de startup te verkopen aan het Amerikaanse Priceline slecht is geweest voor Nederland en Europa. “Booking had kunnen worden voor de Nederlandse economie wat Philips vroeger was.”

In 2005 deden Koolen en zijn team de online hotelvergelijker voor 110 miljoen euro van de hand aan het internetbedrijf Priceline uit Connecticut.

Inmiddels is Booking.com, dat meer dan 80% van de omzet van het beursgenoteerde Priceline voor zijn rekening neemt, miljarden waard. Gekeken naar de laatste koers is het van origine Nederlandse Booking.com maar liefst 70 miljard euro waard. Dat maakt het bedrijf ongeveer even waardevol als ASML en Philips bij elkaar.

Koolen, die van 2001 tot en met 2011 ook directeur was van Booking.com, zou waarschijnlijk veruit de rijkste Nederlander zijn als hij het bedrijf niet verkocht had. Nu staat hij met een vermogen van 115 miljoen euro in de Quote 500-rijkenlijst.

Heeft Koolen te vroeg verkocht? “Toen wij het bedrijf aan Priceline verkochten was er simpelweg geen investeringsgeld in Europa te vinden, wel in Amerika,” aldus Koolen tegen NRC. “En ik vraag me af of Booking zo groot was geworden zonder dat geld.”

De rijkste Nederlander had Koolen niet willen zijn. "Ik ben van boerenafkomst hè, wat zou ik met al dat geld moeten doen?" Wel vindt Koolen, die nu onder meer op zijn quad rally's rijdt, het jammer voor Nederland en Europa:

"Booking is een belangrijke werkgever in Amsterdam, maar de winst gaat nu naar Amerika. Als Booking Nederlands was gebleven, hadden we een heel groot ecosysteem gehad voor innovatie in Amsterdam. Heel veel goede mensen gaan nu weg uit Nederland omdat de uitdaging elders groter is. Als we hadden gewacht, had Nederland misschien wel tien of twintig goede technologiebedrijven gehad. Een beetje zoals Stockholm, waar bijvoorbeeld Skype en Spotify langer zelfstandig zijn gebleven. Booking had kunnen worden voor de Nederlandse economie wat Philips vroeger was, en dat is door de overname door Priceline niet gebeurd. Dat is een gemiste kans voor Nederland.”

Lees het gehele interview van NRC