Klanten die bij webwinkel Bol.com een boek bestellen, krijgen vanaf dinsdag te zien hoe duurzaam hun aankoop precies is. De webwinkel geeft duurzamere boeken een ‘Duurzamer’-label. Klanten die erop klikken, krijgen een pagina te zien met meer informatie over het groene karakter van hun boek.

Bol.com meldt dat 210.000 verschillende boeken in het assortiment het label ‘Duurzamer’ hebben gekregen.

Om tot een goede rangorde in duurzaamheid te komen, vroeg Bol.com milieuorganisatie Milieu Centraal onderzoek te doen naar de klimaatimpact van boeken. Een boek op de e-reader lezen of naar een luisterboek luisteren, is volgens Milieu Centraal vaak een duurzamere keuze dan de aanschaf van een papieren boek.

Wel wijst de organisatie erop dat dunne of kleine uitgaves van minder dan 125 gram vaak duurzamer zijn dan digitale lees- of luisterboeken.

Een regulier papieren boek zou minder duurzaam zijn, omdat er papier voor nodig is. Er moeten dus bomen voor worden gekapt. Ook moet het boek gedrukt worden en is er CO2-uitstoot door het transport. Digitale boeken hoef je enkel te downloaden. Daarnaast is er stroom voor nodig en moet er een e-reader voor worden geproduceerd.

Online boeken niet altijd duurzamer

Wel is er iets af te dingen op de duurzaamheid van boeken lezen op de e-reader. Volgens Milieu Centraal moet je er minimaal 25 online boeken op hebben gelezen om klimaatwinst te behalen. Ook is het van belang om zo lang mogelijk lang met zo'n e-reader te doen. Voor de productie van de apparaten moeten producenten zeldzame metalen laten delven.

Uit onderzoek dat tv-programma Radar in mei hield onder 22.000 respondenten bleek dat gebruikers dit lang niet altijd doen. Liefst 45 procent van de e-readerbezitters binnen deze groep had er al eens een afgedankt. Omdat e-readers niet het eeuwige leven hebben, moet je er volgens Radar minimaal één boek per twee weken op lezen. Nog geen één op de drie e-readerbezitters in de steekproef van Radar deed dit.

Volgens zowel Milieu Centraal als Radar is één type boek verreweg het duurzaamst: een tweedehands boek. Die is immers al een keer geproduceerd. Opvallend is dat Bol.com juist vorig jaar een streep zette door de verkoop van tweedehands spullen door particulieren, omdat de kosten te hoog waren.

De dochter van Ahold Delhaize boekte vorig jaar desalniettemin 166 miljoen euro winst over een omzet van 2,8 miljard euro.

LEES OOK: Deze Amsterdamse politicoloog wil 1 miljard ton CO2 uit de lucht halen met natuurprojecten voor bedrijven – en is kritisch op andere initiatieven voor koolstofreductie