Boeing meldde begin september nog dat de testvluchten van de 787 maanden later
dan gepland zouden plaatsvinden. Problemen met onder meer de assemblage
lagen daaraan ten grondslag. Er was een tekort aan onderdelen en de
verschillende werkzaamheden in de fabriek nabij de Amerikaanse stad Seattle
bleken niet altijd goed op elkaar te zijn afgestemd.
Het concern benadrukte echter herhaaldelijk dat het eerste vliegtuig wel op
tijd gereed zou zijn voor de Japanse luchtvaartmaatschappij ANA. Deze
belofte heeft Boeing niet kunnen waarmaken.
De verantwoordelijke bestuurder voor de 787, Scott Carson, zei woensdag dat
Boeing wel vooruitgang heeft geboekt in het oplossen van de problemen. Maar
de doorgevoerde verbeteringen in de productie van het toestel zijn
onvoldoende om het op tijd te kunnen afleveren.
De financiële gevolgen voor Boeing zijn beperkt, aldus de vliegtuigfabrikant.
De winstverwachtingen voor 2007 en 2008 zijn dan ook ongewijzigd.
Het is niet de eerste keer dat een vliegtuigbouwer een nieuw toestel niet op
tijd gereed heeft. De grote concurrent van Boeing, de Europese
vliegtuigbouwer Airbus, is in de financiële problemen gekomen wegens grote
problemen met de productie van zijn paradepaardje A380. Ook hier speelden
assemblageperikelen een rol. Uiteindelijk is de superjumbo met twee jaar
vertraagd.
Boeing onthulde zijn nieuwste toestel in juni nog met veel bombarie. De
fabrikant had kosten noch moeite gespaard om het eerste nieuwe vliegtuigtype
in meer dan tien jaar aan het publiek te tonen. De 787 is nu al een
succesnummer voor het concern. Na een trage start heeft Boeing tot nu toe
meer dan 640 orders binnengesleept met een waarde van meer dan 100 miljard
dollar.
Het succes van de 787 komt Boeing goed uit. De afgelopen jaren is de positie
van de Amerikaanse vliegtuigbouwer fors ondermijnd door Airbus. Dankzij de
Dreamliner heeft de onderneming uit Everett, in het noordwesten van de
Verenigde Staten, terrein gewonnen op de Europeanen.
Boeing belooft luchtvaartmaatschappij een forse brandstofbesparing met de 787.
Het vliegtuig bestaat uit een nieuwe constructie van lichtgewichtmaterialen
en kent zuinige motoren. Daardoor verbruikt de machine twintig procent
minder kerosine dan de huidige generatie vliegtuigen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl