Boeing had kosten noch moeite gespaard om de 787 Dreamliner te onthullen, het
eerste nieuwe vliegtuigtype van de Amerikaanse fabrikant in meer dan tien
jaar. Het footballstadion van de Seattle Seahawks, met vijftigduizend
zitplaatsen, was afgehuurd en de in Amerika beroemde nieuwspresentator Tom
Brokaw trad op als gastheer in de Boeing-fabriek in de stad Everett.
"Het wordt een enorm evenement," zei Boeing-productmanager Brad
Till. Het enthousiasme bij het concern is begrijpelijk. De 787 is een
verkoopsucces, ook al komt het eerste vliegtuig pas zondag uit de
productiehal en moet de eerste vlucht nog plaatsvinden. "De
productielijn zit tot 2013 vol. Dit jaar hebben we al meer dan honderd 787’s
verkocht." Na een trage start heeft Boeing in totaal 642 orders
ontvangen met een waarde van ongeveer 100 miljard dollar.
Dit is een welkome steun in de rug voor de vliegtuigbouwer, wiens positie de
afgelopen jaren werd ondermijnd door het succes van de grote Europese
concurrent Airbus. Dankzij de Dreamliner – en dankzij productieproblemen bij
Airbus – heeft Boeing weer terrein gewonnen.
Wat maakt de 787 zo aantrekkelijk?
Boeing belooft zijn klanten dat de Dreamliner aanzienlijk minder brandstof
verbruikt dan de huidige generatie vliegtuigen. De besparing bedraagt zo’n
twintig procent. Een significant percentage voor luchtvaartmaatschappijen
die vele honderden miljoenen dollars per jaar kwijt zijn aan kerosine. Een
zuinig toestel betekent meer winst, redeneert Boeing.
De 787 kent een nieuwe constructie, waarbij gebruik wordt gemaakt van
lichtgewichtmaterialen. "Ook de vorm van het vliegtuig, de besturing en
de motoren zorgen ervoor dat het brandstofverbruik wordt gedrukt,"
verklaarde Till. Dat maakt het vliegtuig volgens hem net zo 'groen' als de
trein en schoner dan de auto. De Dreamliner verbrandt per passagier 2,3 tot
3,6 liter kerosine per honderd kilometer.
Daarmee heeft Boeing een sterke troef in handen om de critici van de
luchtvaartbranche de mond te snoeren. Luchtvaartmaatschappijen liggen onder
vuur nu de discussie over de opwarming van de aarde is aangewakkerd door de
film 'An inconvenient truth' van de voormalige Amerikaanse vice-president Al
Gore. Luchtvaartmaatschappijen zijn verantwoordelijk voor 2 tot 3 procent
van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, maar hebben zich als doel
gesteld dat percentage te verkleinen. Ook Boeing wil daaraan meewerken. "We
moeten het beter doen," topman Jim McNerney eerder tegen de zakenkrant
Financial Times.
Boeing had het broeikaseffect niet in gedachten toen het jaren geleden
begon na te denken over de Dreamliner. Het toestel was in eerste instantie
niet bedoeld als een 'groen' vliegtuig. Boeing werkte aan een toestel dat
uitblonk door zijn snelheid. Maar, zei Till, begin deze eeuw belandde de
branche in een depressie wegens de terroristische aanslagen in de Verenigde
Staten. "In overleg met de luchtvaartmaatschappijen hebben we toen
besloten een zuinig vliegtuig te ontwikkelen."
Het resultaat is een vliegtuig dat niet alleen minder brandstof verbruikt,
maar de passagiers ook meer comfort moet bieden. Boeing bouwt standaard vele
snufjes in het toestel in. Die maken het bijvoorbeeld mogelijk om wakker te
worden met nagebootst licht van een zonsopgang. Een van de opvallendste
innovaties is het ontbreken van de schuifjes voor de raampjes. Niet de
passagier, maar het cabinepersoneel bepaalt of er naar buiten kan worden
gekeken. Met een druk op de knop kan de stewardess de raampjes verduisteren.
Ruzie over vervelende lichtinval op het televisiescherm moet zo tot het
verleden behoren.
De onthulling zondag was gelukkige timing van Boeing. Een dag eerder
vond namelijk Live Earth plaats, een reeks concerten bedoeld om mensen te
wijzen op het broeikaseffect. 'Groene' concerten op zaterdag, een 'groen'
vliegtuig op zondag. Puur toeval, aldus Till. Zondag was het namelijk acht
juli, ofwel volgens de Amerikaanse datering 07-08-07.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl