De dagen van de Boeing 747, ooit hét passagiersvliegtuig voor zo ongeveer elke luchtvaartmaatschappij, zijn geteld.

Het legendarische toestel zal zijn laatste dagen slijten als vrachtvliegtuig.

“Vracht is de toekomst van de 747”, aldus Boeings vicepresident marketing tegen Business Insider tijdens de internationale luchtshow te Farnborough dit jaar.

Volgens Boeing zullen er van de bijna 43.000 passagiersvliegtuigen die de komende twintig jaar gebouwd gaan worden slechts 60 een vergelijkbare omvang als de jumbojet hebben. Dat komt neer op drie Boeing 747’s of Airbus A380’s per jaar.

De orders die Boeing heeft liggen voor 747 zijn allemaal voor cargodoeleinden.

De afgelopen tien jaar verkocht Boeing 47 stuks van het type 747-8 als passagierstoestel Air China, Korean Air en Lufthansa. Zowel Korean Air als Lufthansa vliegt met de Boeing 747 en de rivaliserende Airbus A380.

Volgens Lufthansa-topman Carsten Spohr heeft die bestelling alles te maken met de ruimte van de businessclass.

Lees ook op Business Insider

“Geen enkele luchtvaartmaatschappij verkoopt meer premiumstoelen als Lufthansa”, aldus Spohr in een recent interview. “Als we het hebben over een XL-toestel, dan hebben we gewoon 100 stoelen eersteklas en businessclass nodig. En daarom vliegen we met de 747-8 op routes waar anderen met de Boeing 777 vliegen.”

Jammer genoeg zijn er meer maatschappijen die de 747 uit de vloot halen dan dat er besteld worden. Vorig jaar stuurden zowel Delta als United Airlines hun verouderde 747-vloot naar de schroothoop, waarmee voor het eerst in vijftig jaar geen enkele Amerikaanse maatschappij passagiers in een jumbojet vervoert.

Kleinere en beter betaalbare tweemotorige toestellen zoals de Boeing 777 hebben de plaats van de 747 ingenomen als de werkpaarden van de luchtvaart. Logisch, prestaties en bereik evenaren die van de 747 en dat tegen een fractie van de operationele kosten.

Voor een Boeing 747-8I tel je 402,9 miljoen dollar neer en voor de 747-8F zelfs 403,6 miljoen dollar.

Voor de grand old lady van de passagiersluchtvaart betekent dat onverbiddelijk een enkeltje bejaardenhuis. Dit zijn de vliegtuigen die de iconische jumbojet gaan vervangen.


1. Boeing 777 De komst van de Boeing 777-200 in 1995 is het begin van het eind van de jumbojet.

Foto: Boeing

De genadeslag voor de Boeing 747 werd echter toegebracht door de 777-300ER in 2002. De 300ER kan 550 passagiers vervoeren en heeft een bereik van 13.650 kilometer.

Foto: AP

United koos voor de 777-300ER om de 747 te vervangen.

Foto: United Airlines

Net als Air New Zealand…

Foto: Air New Zealand

Cathay Pacific…

Foto: Flickr/BriYYZ

Japan Airlines…

Foto: Flickr/Masakatsu Ukon

Air France…

Foto: REUTERS/Marcus Donner

…en KLM.

Foto: KLM

2. Boeing 787 Dreamliner De Dreamliner is het eerste lijntoestel dat qua gewicht voor meer dan 50% uit composietmaterialen bestaat. De Dreamliner kan 330 passagiers vervoeren en is daarmee een stuk kleiner dan de 747. Het is echter een extreem zuinig toestel, dus er kan vaker gevlogen worden.

Foto: Boeing

Luchtvaartmaatschappijen die de 747 hebben vervangen door de Dreamliner zijn Qantas…

Foto: Boeing

…en KLM.

Foto: KLM

3. Airbus A350XWB Net als de Boeing Dreamliner springt ook de A350 extreem zuinig met de brandstof om. Anders dan de 787 is de A350 net zo groot als de Boeing 777.

Foto: Airbus

Delta koos voor een vloot A350-900’s om de 747 te vervangen…

Foto: Airbus

…terwijl Virgin Atlantic zijn 747’s gaat vervangen door de A350-1000.

Foto: Airbus

4. Airbus A380 De Airbus A380 zelf dreigt teloor te gaan. Voor de superjumbojet zijn maar moeilijk kopers te vinden. In de beginjaren gold de A380 echter als een moderne vervanger voor de 747-400.

Foto: REUTERS/Pascal Rossignol

Zowel Air France…

Foto: Airbus

….als Singapore Airlines gebruikte de A380 om de 747-400 te vervangen.

Foto: Singapore Airlines

5. Boeing 777X De 777X is Boeings volgende vlaggenschip. Het is ontworpen als opvolger van de 747, met nieuwe motoren en vleugels.

Foto: Boeing

“Hét grote vliegtuig voor de luchtvaart gaat de Boeing 777-9X worden”, zegt Tinseth. “Het toestel kan 400 passagiers vervoeren en heeft een groter bereik dan de Boeing 747 en de A380.”

Foto: Boeing

De Boeing 777X is naar verwachting in 2020 operationeel. Zeven maatschappijen hebben al 340 stuks besteld.

Foto: Boeing

LEES OOK: De opmerkelijke teloorgang van de Airbus A380, het reusachtige vliegtuig dat 20 jaar te laat kwam