De Boeing 737 MAX is door de Europese luchtvaartautoriteit EASA veilig bevonden.

Ook van de Amerikaanse toezichthouder FAA krijgt Boeing in november naar verwachting goedkeuring om weer te vliegen met de 737 MAX.

Het probleemtoestel staat al 19 maanden aan de grond, na twee dodelijke crashes als gevolg van falende software.

De Boeing 737 MAX is veilig en mag binnenkort waarschijnlijk weer vliegen van de Europese toezichthouder voor de luchtvaart EASA. Dat heeft EASA-directeur Patrick Ky gezegd in een interview met persbureau Bloomberg.

Ook in de VS is Boeing dicht bij een goedkeuring de 737 MAX, het toestel dat de nieuwe verkoophit van Boeing moest worden, maar te maken kreeg met ernstige veiligheidsproblemen.

De Boeing 737 MAX stond ruim anderhalf jaar aan de grond, omdat in korte tijd twee dodelijke ongelukken met het type vliegtuig plaatsvonden.

Piloten 737 MAX krijgen nu wel speciale training van Boeing

De Amerikaanse toezichthouder voor de luchtvaart FAA publiceerde in oktober nieuwe voorstellen voor de opleiding van piloten voor de Boeing 737 MAX. Daarmee kwam de goedkeuring van het probleemtoestel van Boeing in de VS al een stap dichterbij.

In een conceptrapport stelt de FAA onder andere voor dat piloten in een vliegsimulator moeten trainen voor de 737 MAX.

Toen Boeing het toestel op de markt zette, prees het concern de 737 MAX juist aan met het voordeel dat piloten deze extra training niet hoefden te doorlopen. Piloten, vakbonden en andere belanghebbenden hebben nu de mogelijkheid te reageren op de voorstellen.

Dodelijke ongelukken met 737 MAX

Door de crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden.

Later bleek dat de crashes werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Ook zouden piloten niet goed voorbereid zijn op dergelijke storingen.

De Amerikaanse toezichthouder FAA legt ook nog de laatste hand aan de definitieve eisen die ze stelt aan software-updates voor de Boeing 737 MAX.

Naar verwachting geeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit in november toestemming om weer te vliegen met de 737 MAX.

LEES OOK: Boeing geeft hint dat de naam van probleemvliegtuig 737 Max wordt aangepast, waarbij ‘Max’ verdwijnt