Er zijn ontelbaar veel problemen in Nederland. Het Amsterdamse trainingscentrum Blue Road Academy werkt actief aan het aanpakken van twee daarvan: het toenemende aantal vluchtelingen dat zonder werk zit en het toenemende aantal IT-technici dat nodig is om bedrijven in de toekomst normaal te laten functioneren.

De verbintenis tussen de twee problemen is vrij duidelijk, maar toch is Blue Road Academy volgens mede-oprichter Gaspar Rodriguez slecht een van de weinige die ze met elkaar verbindt. Hij leidt vluchtelingen klassikaal op tot junior Salesforce-administrators en helpt ze vervolgens aan een baan.

Het klinkt misschien raar dat er een tussenpartij nodig is om gemotiveerde vluchtelingen aan een baan te helpen, maar dat komt allemaal door het beeld dat er bestaat van deze mensen. “Als je het over vluchtelingen hebt, dan ontstaat er toch al snel het beeld van laaggeschoolde, ongemotiveerde mensen”, zegt Rodriguez tegen Business Insider. “Dat maakt het enorm lastig om als vluchteling te solliciteren en aan een baan te komen.”

Gaspar Rodriguez, mede-oprichter van Blue Road Academy.
Gaspar Rodriguez, mede-oprichter van Blue Road Academy.
Blue Road Academy

Waar dat beeld vandaan komt, weet hij ook te vertellen. Het komt voornamelijk omdat de nieuwkomers eigenlijk van al hun kwalificaties worden ontdaan als ze in Nederland worden toegelaten. Waarom dat is, dat snapt hij niet. Maar het zorgt ervoor dat ze vaak zijn aangewezen tot laaggeschoolde werkzaamheden als postbezorger, schoonmaker en ga zo maar door.

Met Blue Road Academy wil Rodriguez ook hier een einde aan maken. “Een van onze doelen is het beeld van de vluchteling veranderen. Het zijn heel vaak enorm gemotiveerde mensen die graag hun steentje aan de maatschappij willen bijdragen, maar hier simpelweg de kans niet voor krijgen. Wij proberen met onze cursus ze daar een kans toe te geven”, stelt hij.

“We merken dat deze mensen veel makkelijker aan het werk komen als iemand van Blue Road Academy achter ze staat en ze kan voorstellen bij een werkgever. Wij kunnen als het ware tegenover de werkgever bevestigen dat de persoon in kwestie een goed persoon is. Dat zet de deur in ieder geval op een kiertje”, zegt Rodriguez. “Dat dit werkt merken we aan werkgevers die na de eerste samenwerking met ons weer aankloppen, om nog meer mensen aan te nemen.”

Dit jaar probeert Blue Road Academy 125 personen een opleiding aan te bieden. Of die allemaal ook op korte termijn aan de slag kunnen? Dat durft Rodriguez niet met zekerheid te zeggen.

“We bestaan nog niet zo lang, dus veel cijfers heb ik niet, maar ik denk dat we op dit moment zo’n 65 procent van de cursisten binnen 3 tot 6 maanden aan een baan kunnen helpen.” Volgens Rodriguez ligt dat aantal niet hoger vanwege het negatieve beeld van vluchtelingen dat bij werkgevers heerst.

Een sprong in het soort van diepe

In 2021 zegde Rodriguez zijn baan bij de Utrechtse Salesforce-partner Appsolutely op, om de missie van Blue Road Academy fulltime na te jagen. “Het was een moeilijke tijd, want de eerste zes maanden verdiende ik helemaal niets", vertelt hij.

Tcoh sprong hij niet geheel in het diepe. Hij wist namelijk al dat Blue Road Academy een succesformule kon zijn. Rodriguez had samen met Appsolutely-collega Nick het idee al uitgeprobeerd tijdens de dagen waarop het Utrechtse bedrijf de werknemers actief aan goede doelen liet werken.

“We zagen een missende connectie tussen vluchtelingen en de vraag naar Salesforce-administrators en besloten te kijken of we hier wat mee konden doen. Het idee was om te beginnen met één persoon, maar dat werden er direct vijf”, lacht Rodriguez. “Overigens heb ik geen idee meer waarom het er ineens vijf waren…”

De eerste klas was een feit en een succes. De basis voor het bedrijf was er en de groei was ingezet, “maar het ging steeds meer tijd kosten. We [Rodriguez en de andere mede-oprichters, red.] deden het allemaal in de avonduren op vrijwillige basis erbij en dat bleek niet meer genoeg. Er moest dus iemand zijn baan opgeven om Blue Road Academy te laten groeien”, zegt Rodriguez.

Diegene was hij. Na goed overleg met de andere mede-oprichters, die overigens nog steeds als boardmembers zijn aangesloten bij het bedrijf, stapte Rodriguez naar zijn baas. “Vier maanden van tevoren vertelde ik dat ik met mijn baan wilde stoppen. Veel te vroeg natuurlijk, maar gelukkig begrepen ze het bij Appsolutely. Sterker nog, ze wisten er al van."

'Ik moest iets zinvols gaan doen'

De stap van het Utrechtse softwarebedrijf naar Blue Road Academy was voor Rodriguez geen moeilijke keuze. In de jaren voordat hij in Utrecht belandde, werkte hij al voor meerdere NGO’s en goede doelen.

"Werken bij een softwarebedrijf met winstoogmerk was vooral erg makkelijk. Je hoeft je niet druk te maken over sociale impact, omdat je je maar op één ding richt. Maar ik kon dat op een gegeven moment niet meer. Het werk was leuk, maar het voelde hol en doelloos”, vertelt Rodriguez. “Het knaagde aan me dat ik iets zinvols moest gaan doen.”

Die motivatie heeft Blue Road Academy geen windeieren gelegd. Op het moment van schrijven zijn er vijf fulltime werknemers in dienst. Ook is het bedrijf al bezig met uitbreiding naar andere internationale steden zoals Londen, Berlijn en Stockholm. Hoe het dat doet met slechts vijf man? Simpel: freelancers.

“We pakken het op dezelfde manier aan zoals we het in Nederland doen. We zoeken contact met vluchtelingenorganisaties die cursisten bij ons aandragen. Deze screenen we vervolgens op meerdere punten. Als ze aangenomen zijn, kunnen ze de cursus volgen, waarna we ze actief aanbieden bij partners [werkgevers die zich aansluiten bij Blue Road Academy, red.]”, legt Rodriguez uit. Het eerste gedeelte, tot de cursus, wordt vanuit Nederland geregeld. De rest wordt gedaan door lokale freelancers.

“En als het eenmaal loopt, dan loopt het. De cursus wordt van mond op mond doorgegeven, waardoor de samenwerking met de vluchtelingenorganistaties op een gegeven moment zelfs niet meer nodig is”, zegt Rodriguez.

Blue Road Academy

Potentiële partners kloppen uit zichzelf aan

En aan de andere kant werkt het eigenlijk hetzelfde. Blue Road Academy is zelf niet actief op zoek naar partners, deze kloppen vooralsnog zelf aan bij het bedrijf. Ook dit komt door positieve mond-tot-mondreclame.

En dat komt allemaal door Rodriguez’ visie van hoe het bedrijf zou moeten werken. “Ja, we hadden inderdaad de zoveelste virtuele cursus kunnen opzetten, maar wat zouden we dan anders doen? Niets”, zegt hij. “Ik heb het altijd gezien als een klassikaal concept. Het is een fundamenteel onderdeel dat veel meer inhoudt dan alleen in een klas samen leren. Het zorgt ervoor dat vluchtelingen buiten hun kleine wereld komen en andere, gelijkgestemde mensen leren kennen. En dat voegt enorm veel toe aan het geheel.”

Volgens de mede-oprichter haalt het vluchtelingen, al is het maar voor een paar uurtjes per week, uit hun sociale isolement, uit de eentonige en vaak treurige locatie waar ze het grootste gedeelte van hun tijd doorbrengen. En dat schept volgens hem hoop dat er een goede uitweg is. En dat vertaalt zich dan weer in positiviteit en motivatie, iets wat bij de werkgevers ook wordt ervaren.

Maar ook op persoonlijk niveau wordt er meer geleerd dan alleen Salesforce. “Een leuk voorbeeld is dat we iemand uit Jemen kregen die zijn CV had meegestuurd. Dat ding was meerdere pagina’s lang, want dat is blijkbaar normaal daar. Hoe meer ervaring je hebt, hoe waardevoller je bent. We moesten deze persoon toch uitleggen dat er in Nederland niet veel verder dan de eerste pagina wordt gekeken”, lacht Rodriguez.

Een win-win-situatie met enkele haken en ogen

Dit alles creëert een win-win-situatie voor iedereen die erbij betrokken is.

Maar toch zitten er nog wat haken en ogen aan de formule die Rodriguez aan het opbouwen is. Zo is de klassikale aanpak er een die tijd en mensen vraagt. Persoonlijke aandacht van Salesforce-docenten is duur en lastig te vinden. Gezien de aard van het bedrijf kan Rodriguez er niet zomaar een bak geld tegenaan smijten om deze mensen binnen te halen. Het is dan ook de grootste bottleneck waar Blue Road Academy nu tegenaan loopt.

Daarnaast is er nog een mismatch tussen het niveau dat bedrijven vragen en wat het traject van Blue Road Academy aflevert. Niet zo zeer op kennisniveau, maar meer qua gebrek aan ervaring. “De kennis is er, maar de meeste bedrijven vragen toch één of twee jaar werkervaring voor junior posities. En dat kunnen we niet bieden”, zegt Rodriguez, die aankaart dat deze startersfuncties slechts 5 tot 10 procent van de vraag naar IT-werknemers omvat.

“Als we het hebben over 10.000 Salesforce-specialisten die in Nederland per jaar nodig zijn in de aankomende 5 jaar, dan gaat het voornamelijk over medior en senior functies. Slechts een fractie van de vacatures gaat om startersfuncties”, legt Rodriguez uit. “Maar toch is het een groeiend probleem. Wereldwijd schat Salesforce nu dat er tegen 2030 9,6 miljoen Salesforce-functies vervuld moeten worden. En dan hebben we het over slechts één bedrijf.”

Dit beeld zorgt er ook voor dat Rodriguez zich nog niet bezig houdt met het uitbreiden naar opleidingen voor andere software-oplossingen. Maar zeg nooit nooit, want “we moeten naar de markt blijven luisteren. Wij zijn degene die aan de vraag moeten voldoen en als die ineens verschuift naar AWS of Microsoft, dan moeten we natuurlijk meeschuiven. Iets wat we dan ook zeker zullen doen", zegt hij.

Maar waar het allemaal heen gaat met Blue Road Academy weet Rodriguez nog niet. Wel weet hij dat er de aankomende jaren genoeg ruimte is om te groeien, zowel nationaal als internationaal. “We worden enorm gepusht door Salesforce, die ons eigenlijk in zoveel mogelijk landen wil hebben. Maar daarop duwen we een beetje terug. We willen uitbreiden, maar nooit ten koste van de kwaliteit”, zegt Rodriguez stellig.

Waar het bedrijf over vijf tot tien jaar staat, weet hij dan ook niet. “Ik ben nog niet bezig met een ‘end game’, daarvoor ben ik te druk bezig op dit moment.”

LEES OOK: Voormalige vluchtelinge kon in Nederland niet aan de slag met buitenlands diploma als apotheker: zo wist ze haar weg te vinden in de IT-wereld