Bloomon is booming.

Het bedrijf dat bloemen rechtstreeks vanaf de kweker aan huis bezorgt heeft een nieuwe investering gekregen van 21,4 miljoen euro.

Met het geld kunnen oprichters Patrick Hurenkamp, Bart Troost en Koen Thijssen verder bouwen aan hun bloemenimperium, dat zich inmiddels uitstrekt van Nederland, België, Duitsland en Denemarken tot aan het Verenigd Koninkrijk.

“Dit is absoluut de grootste investering tot nu toe”, zegt Hurenkamp tegenover RTLZ. “We willen het gemak voor gebruikers verder verbeteren. Daarnaast wordt het platform ook aan de achterkant gedigitaliseerd, zodat de kwekers de bloemen gemakkelijker bij ons krijgen.”

Abonnement op bloemen

Bloomon is in het najaar van 2014 gelanceerd en sindsdien uitgegroeid tot een bedrijf met tachtig werknemers. Klanten kunnen online een abonnement nemen om wekelijks, tweewekelijks of maandelijks verse bloemen thuis te ontvangen.

Dat blijkt een gat in de markt. Bloomon ligt op koers om dit jaar 1 miljoen boeketten te verkopen. De kosten voor bos liggen tussen de 18 en 29 euro.

De bloemen blijven langer vers dan bij een boeket uit de supermarkt of tankstation, omdat het bedrijf verschillende stappen uit de productieketen overslaat. Bloomon koopt direct in bij kwekers, waardoor de bloemen niet langs de veiling en groothandel hoeven.

Lees ook op Business Insider

“Daardoor haal je vier tot vijf dagen uit de keten, waardoor de bloemen veel eerder bij de klant op tafel staan en dus veel langer goed blijven”, zei Hurenkamp eerder in gesprek met Business Insider.

Ervaring in e-commerce

De drie oprichters hebben veel gemeen: ze zijn geboren in 1984, studeerden in Groningen en hebben veel ervaring in de e-commerce.

Hurenkamp en Thijssen leerden elkaar kennen bij Rocket Internet. Voor de Duitse startupfabriek lanceerde Hurenkamp de Nederlandse versies van HelloFresh, Westwing en Payleven.

Bij de Boston Consulting Group maakte Hurenkamp kennis met Troost, die onder meer bouwde aan de webshops van MS Mode en Sapph.

Idee voor Bloomon

Hoe kwamen de drie op het idee voor Bloomon? “Ik heb kwekers en veredelaars in de familie, dus bij verjaardagen was het altijd een onderwerp”, vertelde Hurenkamp aan Business Insider. “En ik, Bart en Koen hebben veel ervaring in e-commerce, dus het is een combinatie van die twee dingen.”

Hurenkamp ziet overeenkomsten tussen Bloomon en HelloFresh. “Hellofresh voorziet in een behoefte waar de supermarkten niet in voorzien. Wij ook. Net als bij supermarkten is online klein. Verder weten we dat mensen meer dan de helft van de bloemen voor zichzelf kopen. Dan is een abonnement fijn, zeker als je druk bent.”

Grote investering

In 2015 haalde Bloomon al een bedrag op van 3,5 miljoen euro voor verdere internationale groei. Nu komt daar 21,4 miljoen euro bij, een groot bedrag voor een Nederlandse startup.

De investeringsfondsen Fortino, INKEF Capital en Partech Ventures leggen het geld op tafel, plus een aantal angel-investeerders. Fortino is het vehikel van Duco Sickinghe, de oud-topman van het Belgische telecombedrijf Telenet.

Hoewel Bloomon snel groeit, schrijft het jonge bedrijf nog geen zwarte cijfers. “We hopen binnen twee tot drie jaar meer dan 100 miljoen euro omzet te halen en winstgevend te zijn”, laat Hurenkamp weten aan De Standaard. “We willen een wereldbedrijf worden.”

LEES OOK: Twee Friezen cashen zo’n €100 miljoen met de verkoop van hun webshop in sportpoeders en -drankjes