Dat de Nederlandse maakindustrie niet kan concurreren met het Verre Oosten is een fabeltje. Printplatenfabrikant Bestronics uit Veldhoven geeft concurrenten uit lagelonenlanden het nakijken.

Goede gok?

Het is 2010. De broers Van Limpt werken in de makelaardij en het financieel advies. Ze willen iets anders. Ze lezen over een Nederlands elektronicabedrijf dat bijna failliet is. Zonder kennis van de elektronicamarkt besluiten Hans en Anton van Limpt het bedrijf te kopen. Het is puur buikgevoel. ‘We kochten het blind. Op de goede gok. Alle medewerkers overgenomen en maar zien wat er van zou komen,’ blikt Anton terug.

Van bijna failliet naar Gazellen Award

Zeven jaar later hebben ze de omzet van hun bedrijf Bestronics drie keer verdubbeld en zijn ze genomineerd voor een FD Gazellen Award, een prijs voor snelle groeiers. De printplaten van Bestronics maken kilometerregistratie mogelijk in auto’s van Mercedes, Porsche en BMW. Ze houden camera’s van het Amerikaanse Videology in vliegtuigen draaiende en laten pinautomaten werken. Ze zitten in klimaatcontrolesystemen van VDL Agrotech.

Wat verklaart dit succesverhaal? Het eerste wat de broers deden was geld lenen om te investeren in automatisering. Een groot deel van het productieproces is nu gerobotiseerd, van het solderen van printplaten tot het aanbrengen van coatings. Daarmee is de kostprijs dusdanig omlaag gegaan dat het verschil met lagelonenlanden niet al te groot meer is.

De broers waren zo nieuw in de elektronicabranche, dat ze – niet gehinderd door wat gebruikelijk was – de zaken onorthodox hebben aangepakt. Absoluut nieuw voor de branche was open calculatie. ‘Klanten inzage geven in onze kostprijzen was destijds nog heel ongebruikelijk,’ vertelt Anton. ‘Door dit te doen hebben we veel betere relaties met opdrachtgevers gekregen, is er een diepere vertrouwensband ontstaan.’

Beter worden als ondernemer

De broers Van Limpt ondernemen al vanaf jonge leeftijd. Anton is daarnaast actief in de autosport – hij doet jaarlijks mee aan de Dakar-rally – en investeert in dressuurpaarden. Maar hij besefte dat hij, ondanks zijn lange ervaring, als ondernemer nog best iets kon bijleren. ‘ING vroeg of ik wilde deelnemen aan BusinessBoost,’ vertelt hij. ‘Een aantal middagen heb ik met andere ondernemers en een coach naar mijn business model en mijn manier van ondernemen gekeken. Je praat veel en houdt je eigen visie tegen het licht, laat anderen erop reageren. Daar heb ik veel van geleerd.’

Anton bracht het business model van Bestronics op basis van het Business Model Canvas in kaart. Dat is een schema met 9 bouwstenen waardoor je in één oogopslag je eigen business model overziet en beter begrijpt. Uit het -model bleek dat hij te weinig gestructureerd is. ‘Als ik een machine zag die me beviel, kon ik die impulsief kopen,’ licht hij toe. ‘Bij BusinessBoost leerde ik om meer te denken vanuit langetermijn plannen. We hebben naar aanleiding van BusinessBoost een lijst opgesteld van bedrijven die veel aan onze producten zouden kunnen hebben. Die prospects zijn we gericht gaan benaderen. Dat heeft meteen drie à vier nieuwe, langdurige relaties opgeleverd.’

Lees ook op Business Insider

Relaties onderhouden

Ondernemen is relaties aangaan. Voor Anton is de Dakar-rally niet alleen een mooi sportevenement, maar ook een plek om collega-ondernemers en potentiële opdrachtgevers te ontmoeten. Bedrijven die hard groeien, zoals Bestronics, hebben veel extern kapitaal nodig. Ook op de relatie met de bank heeft Anton een eigen visie. ‘Ik geloof erin dat je samen met je bank onderneemt. Ik nodig mijn contactpersoon van ING eens per kwartaal uit om hem bij te praten over ons bedrijf. Zo hou je de bank niet alleen betrokken, maar als ik een investeringsverzoek doe, begrijpen ze ook veel beter waarom ik dat geld nodig heb. Het maakt het lenen van kapitaal makkelijker. Mijn vorige bank dacht niet zo met ons mee, ING doet dat wel.’

Concurreren met lagelonenlanden

De les van Bestronics is dat de Nederlandse maakindustrie prima kan concurreren met lagelonenlanden. Het enige voordeel van die landen is dat de lonen er laag zijn. Nederlandse maakbedrijven hebben andere voordelen. Anton: ‘Als onze klanten elektronica willen importeren uit het Verre Oosten is de levertijd minimaal zes weken. Bij ons is die twee weken. De lijnen met onze klant, die in de Benelux en Duitsland zit, zijn kort. Ook durf ik te stellen dat onze kwaliteit vele malen hoger is, onder meer doordat onze controleprocessen beter zijn. En last but not least kunnen wij onze klanten betere betalingsvoorwaarden geven. Als je importeert uit lagelonenlanden moet je meestal vooruit betalen. Dat hoeft bij ons bijvoorbeeld niet.’

BusinessBoost, een initiatief van MKB Nederland en ING, organiseert interactieve events waar je met andere ondernemers en coaches kritisch over je eigen strategie kunt praten. BusinessBoost daagt je concreet uit je business plan aan te scherpen en geeft concrete adviezen.

Dit is het achtste artikel in de reeks Ondernemen is anders kijken. Hiermee biedt ING een andere kijk op ondernemen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.