Op 27 november is het Black Friday, de jaarlijkse uitverkoopdag die is overgewaaid uit de Verenigde Staten.

FNV roept winkeliers op om dit jaar Black Friday over te slaan. Vanwege de coronacrisis is het volgens de vakbond beter om drukte in de winkels te vermijden.

Brancheorganisatie INretail zegt vertrouwen te hebben in een veilig verloop. Winkeliers spreiden Black Friday uit over meerdere dagen en nemen extra maatregelen.

Winkeliers willen dit jaar de acties rond Black Friday, op 27 november, vanwege het coronavirus een week eerder starten en tot wel een week langer laten doorlopen.

Dat meldt brancheorganisatie INretail na onderzoek. Volgens het onderzoek willen winkels per se bezoekerspieken voorkomen en sturen ze aan op spreiding.

Black Friday is overgewaaid uit de Verenigde Staten en luidt daar de start van het seizoen voor kerstaankopen in. Inmiddels adverteren veel winkels in ons land met aanbiedingen en lokkertjes. Jaarlijks komen daar veel klanten op af, en ook online stijgt de verkoop enorm.

Vakbond FNV riep de detailhandel zaterdag op om dit jaar Black Friday compleet over te slaan. Bestuurders van FNV Handel roepen de werkgevers op om “de volksgezondheid niet ook in de uitverkoop te zetten”.

Lees ook op Business Insider

“Alle medewerkers die kunnen werken, werken mee en in sommige winkels staan zelfs dranghekken om de toestroom van klanten goed te begeleiden. Ook in de distributiecentra is het een drukte van jewelste. In heel veel winkels en distributiecentra is zeker ten tijde van zulke drukte het volgen van de coronamaatregelen onmogelijk. Dit gaat absoluut zeer ongewenste situaties opleveren”, aldus de vakbond.

Winkeliers nemen extra maatregelen rond Black Friday

INretail zegt echter vertrouwen te hebben in een veilig verloop. “Het is ook in ons land allereerst een online marketingfenomeen. Consumenten kunnen dus kiezen hoe ze willen kopen. Daar spelen ondernemers actief op in, want velen hebben behalve winkels ook een webshop. Winkelbedrijven melden aan INretail dat kortingsacties een middel zijn om consumenten te verleiden op rustiger dagen en tijdstippen hun aankopen te doen en zo te helpen een bezoekerspiek te voorkomen”, aldus de brancheorganisatie.

Mode-, schoenen- en sportwinkels, maar ook woonwinkels op boulevards en tuincentra, doen volgens INretail alles aan een ‘coronaveilig’ verloop. Acht op iedere tien ondernemers die wel (kortings)acties organiseren, treffen extra maatregelen bovenop de richtlijn ‘Verantwoord winkelen’. Nog strenger deurbeleid en een mondkapjesplicht worden, naast goed zichtbare hygiënemaatregelen, veel genoemd in het onderzoek.

Volgens het onderzoek doet minder dan de helft van de ondernemers in non-food in de hoofdwinkelcentra mee aan Black Friday. Van de ondernemers die vorig jaar op Black Friday inspeelden, doet 35 procent dit jaar zelfs niets.

Lees meer over online winkelen: