Net over de grens boodschappen doen is een bekend fenomeen. En het lijkt te lonen voor wie bereid is naar onze zuiderburen te rijden voor een rondje Jumbo. Het filiaal in het Belgische Pelt net over de grens is goedkoper dan die in het Noord-Brabantse Budel.

Dat blijkt uit een steekproef van het Omroep Brabant. Daarin kochten de verslaggevers huismerk- en A-merkproducten bij de twee vestigingen in België en Nederland. Vooral het relatief grote prijsverschil bij huismerken viel op, omdat die uit dezelfde fabriek en uit hetzelfde distributiecentrum in Veghel komen.

Een uitschieter is bijvoorbeeld zout van het Jumbo-huismerk. Voor een glazen potje met 94 gram zout betaal je in het Nederlandse Budel 2,99 euro. Maar ben je bereid een kwartiertje met de auto naar het Belgische Pelt te rijden, of een fietstocht van 40 minuten te maken, dan hoef je slecht 89 cent af te rekenen.

Ofwel, je bent 2,10 euro goedkoper uit.

Volgens de verslaggevers zijn de prijsverschillen bij A-merken minder groot, maar ook hier troffen ze een uitschieter. Een pot Nutella van 825 gram kost in Nederland 6,52 euro, in België betaal je 4,09 euro, ofwel 2,43 euro minder.

In een ander artikel bevestigt Jumbo tegenover Omroep Brabant dat de supermarkt in België goedkoper is, omdat Jumbo daar nieuw is en veel concurrentie treft. Dat was ook al de analyse van retaildeskundige Paul Moers, echter noemt hij het prijsverschil van ruim 2 euro bij het potje zout "bizar".

Ook prijsverschillen per filiaal binnen Nederland

Eerder schreef Business Insider al dat dezelfde producten in het ene Jumbo-filiaal goedkoper kunnen zijn dan in het andere. Zo liep de prijs voor een Mini-Pizza Salami van Dr. Oetker (4 stuks) bij verschillende vestigingen uiteen van 2,65 euro tot 3,68 euro, een euro verschil dus, zo bleek uit data van onderzoeksbureau Supermarktscanner.

Bij een analyse van de gegevens leken de prijsverschillen een geografisch patroon te volgen. Producten met relatief lage prijzen waren vooral in het westen van Nederland te vinden, terwijl ze in het noorden en oosten vaker relatief hoog geprijsd waren.

Binnen grote steden bleken er vestigingen met zowel relatief hoge als relatief lage productprijzen. Een fles frisdrank kon in het ene filiaal 1,55 euro kosten en in een filiaal verderop 2,03 euro.

Volgens Superscanner doet concurrent Albert Heijn niet op deze manier aan prijsdifferentiatie. Producten hebben in de reguliere vestigingen van Albert Heijn, afgezien van kortingsacties, dezelfde prijs.

Lees meer over prijsverschillen bij Jumbo: Jumbo werkt met prijssegmentatie waardoor dezelfde producten in het ene filiaal goedkoper kunnen zijn dan in het andere: 5 opvallende voorbeelden