BMW en Mercedes gaan dit jaar testen of een maandelijkse abonnement op hun auto’s aanslaat.

Daarmee wil de auto-industrie zich wapenen tegen economisch mindere tijden, wanneer we minder auto’s gaan kopen.

De auto-industrie kan terugkijken op een aantal sterke jaren, maar ervaren rotten weten dat hun industrie sterk cyclisch is. Ze willen een eventuele neergang voor zijn door met nieuwe diensten te komen. Dus in plaats van te wachten totdat klanten weer een nieuwe auto kopen, kunnen ze een auto gebruiken tegen een vast maandelijks bedrag. Een soort private lease maar dan voor een kortere periode dan drie tot vijf jaar.

Luxe merken zoals Cadillac, Lincoln, Porsche en Volvo hebben de afgelopen tijd al een abonnementsdienst getest. Volgens het vakblad Automotive News stappen BMW en Mercedes dit jaar – weliswaar op beperkte schaal – ook in deze markt. Beide merken hullen zich vooralsnog in stilzwijgen.

Deeleconomie

Andere fabrikanten ruiken ook een kans in autodeelconcepten of een autoabonnement.  Zo kondigde Ford op de Consumer Electronic Show aan dat het een platform bouwt om goederen en diensten aan het MKB te gaan bezorgen. Ford-CEO Jim Hackett vertelde aan Business Insider dat een nieuwe bezorgdienst meer geld in het laatje moet brengen.

Of zoals de topman zei tijdens de afgelopen techbeurs CES zei: “Het is voor ons een kans, want Ford heeft net zoals andere fabrikanten last van het cyclische karakter van deze industrie. Maar tijdens een recessie blijft er een behoefte aan mobiliteit, dat maakt deze nieuwe diensten aantrekkelijk”.

1.500 miljard dollar

Innovatie kan de auto-industrie goed gebruiken. In 2016 voorzag adviesbureau McKinsey & Company dat “on-demand mobiliteitsdiensten en data-gedreven diensten” zoals abonnementen, bezorgdiensten en software-upgrades in 2030 1500 miljard dollar (ruim 1.200 miljard euro) aan extra inkomsten voor de gehele automotive-industrie kunnen genereren.

Lees ook op Business Insider

De onderzoekers zien de voortschrijdende digitalisering, toenemende mobiliteit en nieuwe businessmodellen als dominante groeidrijvers. Automerken als Volkswagen en Toyota zetten per jaar tussen de 200 en 250 miljard euro om. Wereldwijd werden er in 2016 84 miljoen auto’s verkocht. In Nederland zijn er vorig jaar 414 duizend exemplaren verkocht, ruim 8 procent meer dan in ‘rampjaar’ 2016.

LEES OOK: Kijk binnen in het €285 miljoen kostende complex waar Emirates aan haar Airbus A380 superjumbo’s werkt