Al drie decennia lang is Emirates een wereldwijde speler van kaliber op het gebied van luchtvaart.

De in Dubai gevestigde luchtvaartmaatschappij vliegt met de grootste vloot Airbus A380’s en Boeing 777’s.

Zo bezit Emirates al 101 Airbus A380’s en heeft het bedrijf alweer 77 nieuwe toestellen besteld. Emirates’ vloot bestaat uit 166 Boeing 777, wat gelijk staat aan 12 procent van alle Boeing 777’s die de afgelopen 25 jaar zijn geproduceerd.

Emirates Engineering is de onderhoudsdienst van Emirates die ervoor moet zorgen dat de toestellen vliegen en vooral: veilig vliegen. Emirates Engineering doet alles van het routine onderhoud tot complexe controles waarbij een heel vliegtuig gestript moet worden, en van motoronderhoud tot interieuraanpassingen.

Het is een ongelooflijk succesvolle organisatie, gebouwd rond een teamgefocuste cultuur waar geldt: ‘bij twijfel, vraag om hulp’ en die doordrenkt is van het belang van preventief onderhoud.

Emirates Engineering is gevestigd in een complex van hangars, werkplaatsen, kantoren en ingenieursbureaus aan de noordkant van Dubai Airport. In 2006 opende het 285 miljoen euro kostende complex haar deuren.

Onlangs kreeg Business Insider een rondleiding.

Lees ook op Business Insider


Emirates Engineering is een complex van 55 hectaren met kantoren, hangars en werkplaatsen aan de noordkant van Dubai International Airport.

Foto: Screenshot via Google

Dankzij de acht hangars is het een van ’s werelds grootste vrijstaande gebouwen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Onze eerste halte is het Aircraft Appearance Centre. Dit is meer dan een spuitwerkplaats. Werknemers monitoren de conditie van de buitenkant van een toestel, maken het schoon, schilderen het en voorzien het van andere stickers.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Deze Airbus A380 wacht op een nieuw jasje.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Binnenin de onderhoudshangars…

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

…passeren we een van 10 overgebleven Boeing 777-200LRs in Emirates’ vloot.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De cabine is volledig gestript voor het nieuwe interieur dat Emirates in november tijdens de Dubai Air Show aankondigde.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Een paar nieuwe business class-stoelen wachten in een krat op installatie.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

En hier liggen de oude stoelen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Er volgt een andere Boeing 777. Ditmaal eentje uit de 300ER serie die geretourneerd wordt, omdat het leasecontract verloopt.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Emirates doet een remake van het interieur – conform het lease-contract.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De stoelen mogen blijven, maar het tapijt van Emirates gaat eruit.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

En dit is een GE90 turbofan motor uit een Boeing 777 in het midden van de hangar.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Het volgende toestel dat we zien is deze A380. Geen enkele organisatie ter wereld heeft meer ervaring met het onderhouden van de A380. Sterker nog, Emirates Engineering wil haar expertise gebruiken om de belangrijkste onderhoudsdienst te worden voor luchtvaartmaatschappijen die met het toestel vliegen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De dubbeldekker is indrukwekkend!

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

In de steigers om een motorkolom te vervangen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Werknemers bewegen zich door het complex op driewielers.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Nog een A380. Je kunt je eigenlijk pas een voorstelling maken van hun werkelijke omvang wanneer je ernaast staat.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Het laatste toestel in de hangar is een 777-300ER waarvan het landingsgestel wordt vervangen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Het laatste onderdeel van de rondleiding is de motorwerkplaats.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Dit is een Rolls-Royce Trent 900 van een Airbus A380. Emirates’ A380 vloot gebruikte altijd motoren van Engine Alliance GP7200, maar de maatschappij besloot een paar jaar gelden over te stappen op Rolls-Royce.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Emirates heeft een nieuwe motoronderhoudsfaciliteit op zo’n 40 kilometer van het vliegveld.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

LEES OOK: 6 innovaties die de luchtvaart ingrijpend gaan veranderen