Alcoholvrije en speciaalbieren zetten opmars voort – cijfers laten zien dat Nederland een echt bierland is

Speciaalbieren in de schappen van slijterijketen Gall & Gall.
  • Ruim 24 miljoen hectoliter bier is vorig jaar gebrouwen in Nederland. Hiervan is meer dan de helft geëxporteerd.
  • 85 procent van het bier dat in Nederland wordt geconsumeerd wordt ook daadwerkelijk in Nederland gebrouwen.
  • Alcoholvrij bier is niet meer weg te denken uit de Nederlandse markt. Het wordt ook steeds vaker aangeboden op de tap.
  • Ook speciaalbier is in trek. Er zijn steeds meer speciaalbieren met een lager alcoholpercentage van rond de drie procent.

Nederlanders drinken vaker alcoholvrij bier en ook speciaalbieren zijn steeds meer in trek. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerde bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers, de belangenbehartigers van veertien in Nederland gevestigde brouwerijen. Pils blijft veruit het populairste brouwsel.

De cijfers tonen volgens de onderzoekers aan dat Nederland een echt bierland is. In totaal wordt hier 24,1 miljoen hectoliter bier gebrouwen. Daarvan verdwijnt meer dan de helft over de grens. Van het bier dat in Nederland wordt gedronken, in totaal 12,3 miljoen hectoliter, komt zo’n 85 procent uit eigen land.

Pils was goed voor ruim 9,9 miljoen hectoliter. Dat is een fractie minder dan een jaar eerder. Verder leverden biermixen terrein in tot 361.686 hectoliter.

Van het alcoholvrije bier werd vorig jaar 680.000 hectoliter gedronken. Daarmee is op jaarbasis sprake van een groei met 6,5 procent. Vooral in de horeca won 0.0-bier terrein.

In bars en restaurants lag de consumptie van alcoholvrij bier bijna een kwart hoger. In totaal heeft alcoholvrij in de horeca een aandeel van 3,1 procent. Inmiddels is één op de twintig bieren een alcoholvrije.

Alcoholvrij bier tien jaar achter elkaar gestegen

Al tien jaar op rij stijgt de consumptie van alcoholvrij bier. “Waar jaren geleden alleen pils en witbier in een alcoholvrije variant werden gebrouwen, zien we nu ook steeds meer 0.0 speciaalbieren op de markt. Deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat inmiddels één op de twintig bieren een alcoholvrij bier is”, licht Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, toe.

“Alcoholvrij bier behoort daarmee tot het standaardaanbod in de horeca, in de supermarkt of op een verjaardagsfeestje thuis. We verwachten dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien”, aldus Wigboldus.

Lees ook op Business Insider

Opvallend is volgens de directeur van de Nederlandse Brouwers dat alcoholvrije bieren steeds vaker op de tap worden aangeboden. “We kunnen wel stellen dat alcoholvrij bier echt is ingeburgerd in de samenleving.”

Speciaalbier ook in de lift

De consumptie van speciaalbier zit al tien jaar onophoudelijk in de lift. Vorig jaar was sprake van een stijging met 3,6 procent, tot bijna 1,3 miljoen hectoliter.

“Er is voor elke smaak wel een geschikt bier te koop”, aldus Wigboldus. “Van hele frisse speciaalbieren tot aan donkere en rijke speciaalbieren. En niet alleen de variëteit aan smaken is groot, ook zie je steeds meer speciaalbieren met een lager alcoholpercentage van rond de drie procent. Brouwers spelen met deze innovaties in op de behoefte van de consument om keuze te hebben uit verschillende soorten speciaalbieren met meer of minder alcohol.”

LEES OOK: Deze 11 alcoholvrije speciaalbieren kun je gewoon in de supermarkt kopen