Marktplaats en Pakkie hebben bonje. En iedereen mag het weten.

In een blog schrijft CEO Boris Schellekens van de startup die betaling en bezorging regelt bij online tweedehands aankopen, over ‘onbeantwoorde liefde’ van Marktplaats voor Pakkie.

Marktplaats heeft maatregelen genomen die het gebruik van Pakkie door bezoekers van Marktplaats moeilijker te maakt.

Oprichter Schellekens van Pakkie beschuldigt Marktplaats ervan het gebruik van Pakkie door Marktplaats-bezoekers te saboteren. Dit gebeurt door links naar de service aan te passen en het woord ‘Pakkie’ uit advertentieteksten te verwijderen.

In een reactie laat pr-manager Jan-Willem te Gussinklo van Marktplaats weten dat inderdaad aanpassingen in teksten van gebruikers zijn gemaakt, maar dat dit geen gerichte actie is tegen Pakkie maar algemeen beleid.

“Als kopers en verkopers in een conversatie op Marktplaats een URL delen, wordt deze uit veiligheidsoverwegingen in alle gevallen door Marktplaats aangepast. Hierdoor worden gebruikers bij het klikken op een externe link altijd eerst langs een veiligheidspagina geleid. Marktplaats past advertentieteksten van gebruikers niet aan voordat deze geplaatst worden. Wat echter wel het geval is, is dat het niet is toegestaan om een URL in een advertentietekst te verwerken. Mocht dit voorkomen, dan wordt de advertentie verwijderd en informeert Marktplaats de verkoper over de reden waarom de advertentie is verwijderd.”

Pakkie: het Tikkie van Marktplaats

Pakkie werd begin 2018 gelanceerd om de verkoop van tweedehands spullen via internet makkelijker te maken. Ieder jaar worden zo’n honderdduizenden mensen het slachtoffer van oplichting bij online verkopen.

Lees ook op Business Insider

De startup fungeert als tussenpersoon tussen de verkoper en koper. Die eerste stuurt een betaalverzoek via Pakkie. Betaalt de koper, dan krijgt de verkoper een verzendlabel waarmee de aankoop verstuurd kan worden. Zodra een bezorger het pakket aflevert, maakt Pakkie het aankoopbedrag over aan de verkoper.

Pakkie profileert zich als een veiliger alternatief voor de dienst Gelijk Oversteken Service die van Marktplaats zelf is. Bij Gelijk Oversteken moet niet de pakketbezorger maar de koper de ontvangst bevestigen. Dit is iets riskanter voor een verkoper, aangezien een koper alsnog onterecht kan stellen een pakket niet ontvangen te hebben.

‘Pakkie wordt aangepakt vanuit Amerika’

Volgens Pakkie-oprichter Schellekens is er sprake van kwade opzet bij de recente acties van Marktplaats. Hij zegt dat er lange tijd een goede samenwerking en dialoog met Marktplaats was om de twee diensten te integreren. “We lossen namelijk een probleem op dat Marktplaats de afgelopen jaren heeft laten liggen. Veel Marktplaatsgebruikers maken daarom al tevreden gebruik van Pakkie.”

De recente tegenwerking zou vanuit de VS komen, van Marktplaats-eigenaar eBay. Die dreigt met een rechtszaak, schrijft Schellekens.

Marktplaats laat in een reactie weten dat het simpelweg zijn merknaam probeert te beschermen. Dat lijkt het geval te zijn met Pakkie, die op de eigen site de betaalservice van beide bedrijven vergelijkt.

Volgens pr-manager Te Gussinklo adverteert Pakkie hier met onjuiste informatie die de Gelijk Oversteken Service van Marktplaats benadeelt. Waar Marktplaats specifiek op doelt, daar wil hij niet op ingaan. Te Gussinklo:

“In dit geval is er sprake van foutieve informatie op een website over de Gelijk Oversteken service waar bezoekers van Marktplaats gebruik van kunnen maken. Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van het beeldmerk van Marktplaats zonder onze toestemming. Wij gaan altijd uit van de goede afloop van de gesprekken die we voeren met personen of bedrijven over dergelijke zaken, dat geldt ook in dit geval.”

Het ziet ernaar uit dat Marktplaats de betalingen tussen gebruikers liever in eigen beheer houdt dan dit uit te besteden aan een derde partij. Of liever nog, eentje die schijnbaar ten koste van Marktplaats meelift op het succes van het platform.

CEO Schellekens blijft ondanks de onenigheid met Marktplaats hopen op een samenwerking. “Er worden namelijk jaarlijks 500.000 mensen opgelicht met het kopen en verkopen van tweedehands spullen. Dit kan én moet worden opgelost. Samen de handen ineen slaan om dit te doen, dat is ons doel.”

LEES OOK: Door 2 dingen anders te doen redde de CEO van Usabilla zijn bedrijf – nu koopt SurveyMonkey de Amsterdamse softwaremaker voor $80 miljoen