Beyond Meat is woensdag maar liefst 31 procent meer waard geworden op de aandelenbeurzen van New York. De fabrikant van vleesvervangers boekte afgelopen kwartaal meer omzet dan verwacht. Ook de verwachting voor de winstmarge in 2024 viel hoger uit dan voorzien.

Volgens topman Ethan Brown gaat het bedrijf dit jaar een aantal maatregelen nemen om winstgevend te worden, waaronder kostenverlagingen, het verhogen van de prijzen van producten en het uitbrengen van een nieuwe Beyond Burger.

Beyond Meat deelde dinsdag de details van een groots herstelplan. De maker van plantaardige burgers en worsten gaf tegenover analisten aan dat het bedrijf een “uitgebreide prijsanalyse” heeft uitgevoerd en de prijzen in het tweede kwartaal gaat verhogen.

“We verwachten dat de totale impact van deze prijswijzigingen, hoewel deze variëren per locatie en product, een aanzienlijke invloed zal hebben op de marge gedurende de rest van het jaar.” Deze verandering in de strategie betekent volgens Brown echter niet dat het doel om plantaardig vlees voor dezelfde prijs als dierlijk vlees te verkopen in de ijskast wordt gezet.

Met de prijsverhogingen gaat Beyond Meat een differentiatie aanbrengen in het assortiment door hogere prijzen te vragen voor premiumproducten.

Sommige producten, waaronder die in supermarkten, gaan volgens Brown nauwelijks in prijs veranderen. Daarnaast gaf financieel directeur Lubi Kutua van Beyond Meat tegenover analisten aan dat hij "er redelijk veel vertrouwen in heeft" dat de verwachte daling van de afzet als gevolg van hogere prijzen per saldo niet zal leiden tot een lagere omzet.

Misleidende informatie over plantaardig vlees 'schrikt klanten af'

Beyond Meat boekte over 2023 een netto-omzet van 343 miljoen dollar, een daling van 18 procent ten opzichte van 2022. Het bedrijf boekte in 2023 een bruto verlies van 83 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 24 miljoen dollar een jaar eerder.

Brown zegt dat Beyond Meat het moeilijk heeft gehad de afgelopen jaren, omdat de vleesindustrie de plantaardige industrie probeert te "vergiftigen" met misleidende informatie en claims dat de producten niet gezond zouden zijn, wat klanten "heeft afgeschrikt".

"De prijsprogramma's die we de afgelopen achttien maanden hebben gehanteerd, zijn simpelweg niet effectief geweest wat betreft de uitbreiding van onze klantengroep van early adopters naar mainstream", zei Brown.

LEES OOK: Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel telt minder partners in Nederland, maar breidt uit naar onder meer Duitsland en Denemarken dankzij EU-subsidie