De gekte rond het openingsconcert in mei van de wereldwijde Renaissance-tour van Beyoncé in Stockholm heeft voor extra inflatie gezorgd in Zweden, zegt econoom Michael Grahn.

“Het komt erop neer dat alle hotels in een omtrek van 60 kilometer rond Stockholm propvol waren met haar fans”, zegt Grahn tegen The Wall Street Jurnal. Volgens hem is de inflatie in Zweden door het concert van Beyoncé met 0,2 procentpunt opgelopen in mei.

Experts zijn daarom benieuwd welke gevolgen een andere grote act gaat hebben op de Zweedse economie: later deze maand gaat Bruce Springsteen drie keer optreden in Gothenburg. 

De “blip”, zoals Grahn het noemt is misschien klein, maar kwam in een maand dat de inflatie in Zweden toch al hoog was. Economen hadden verwacht dat de inflatie in mei terug zou vallen naar zo’n 9,2 procent, maar de inflatie kwam uit op 9,7 procent. 

Woensdag maakte het Zweedse statistiekbureau volgens The Financial Times bekend dat hotels en restaurants 0,3 procentpunt hebben bijgedragen aan de inflatie en recreatie en cultuur 0,2 procentpunt.

"Beyoncé is in haar eentje verantwoordelijk voor de verrassende extra stijging afgelopen maand", vertelt Grahn tegen The Financial Times. "Dat is behoorlijk verbazingwekkend voor een enkel evenement. Dat hebben we nog niet eerder gezien."

Naast te betalen voor overnachtingen rond haar show, staan fans van Beyoncé er ook om bekend flink de portemonnee te trekken voor merchandising. Forbes schat dat ze in totaal zo'n 2,1 miljard dollar gaat verdienen met haar wereldtournee.

LEES OOK: In deze 41 landen ben je miljonair als je 1 kilo goud in de ijskast bewaart