De onvrede onder beveiligers op Schiphol is momenteel zo groot, dat een op de drie beveiligers overweegt om te vertrekken, stelt CNV Vakmensen op basis van een enquête onder ruim 160 medewerkers. “De veiligheid van Schiphol, zowel voor personeel als voor passagiers, is in het geding door de aanhoudend hoge werkdruk bij beveiligers”, aldus de vakbond.

Volgens ruim de helft van de beveiligers (56 procent) speelt het vervallen van de tijdelijke zomerbonus een rol bij het huidige personeelstekort. Maar volgens 39 procent zijn er juist andere oorzaken. “Het is een optelsom van alles wat er nu mis is op Schiphol. De hoge werkdruk met voortdurend veranderende roosters, de onregelmatige werktijden, het afwijzen van verlofaanvragen, de agressie van reizigers, het lange staan in de herrie, het uitblijven van beloofde verbeteringen in de pauzeruimtes”, noemt CNV als redenen.

De bond wijst erop dat de lange rijen voor frustratie bij reizigers zorgen en regelmatig tot spanningen leiden. Bijna de helft (46 procent) van de beveiligers heeft volgens de enquête soms te maken met agressie, 26 procent regelmatig en 13 procent vaak.

Veel beveiligers (80 procent) vinden dat de marechaussee op die kritieke momenten onvoldoende aanwezig is. “De beveiligers balen daarvan. Ze doen ook gewoon hun werk en verdienen het niet om de kop van Jut te worden. Dat gaat ze steeds meer tegenstaan”, aldus CNV. Inmiddels vindt 84 procent dat agressieve passagiers harder moeten worden aangepakt, bijvoorbeeld door boetes uit te delen.

Schiphol beperkt het aantal reizigers ook de hele winter nog

De personeelstekorten zorgen ervoor dat de situatie op Schiphol met het beperken van passagiers om drukte te voorkomen onopgelost blijft. Schiphol vraagt luchtvaartmaatschappijen om extra ingrepen om het aantal passagiers op de luchthaven beperkt te houden. Tot het einde van het winterseizoen, dat tot en met maart loopt, moeten dagelijks duizenden reizigers minder op de luchthaven opstappen.

In de vakantieweken in de winterperiode houdt Schiphol een maximum van 50.000 vertrekkende passagiers per dag aan. In vergelijkbare weken in 2019 vertrokken 53.000 passagiers van de nationale luchthaven, zegt een woordvoerder.

Het vliegveld vroeg maatschappijen eerder al om tot eind oktober gemiddeld 9250 passagiers minder per dag vanaf Schiphol te laten vertrekken, wat neerkwam op een vermindering van 18 procent. Daardoor moest bijvoorbeeld KLM vluchten schrappen.

KLM, de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, reageert furieus en zegt dat “de maat vol” is. Volgens het luchtvaartbedrijf kan de reductie van de passagiersaantallen op sommige dagen oplopen tot 22 procent.

"De situatie op Schiphol vraagt al te lang, te veel van onze klanten en onze collega’s. KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief", reageert KLM-topvrouw Marjan Rintel.

Dat er nog steeds een beperking nodig is, komt doordat er een tekort aan beveiligers en andere medewerkers is op Schiphol. In de winter is er voor de veiligheidscontrole volgens Schiphol bovendien meer tijd nodig, vanwege de extra bagage en kleding van passagiers. De ingrepen zijn volgens een woordvoerder nodig voor een "stabieler" proces voor passagiers op de luchthaven. De personeelstekorten leidden afgelopen maanden geregeld tot chaos op Schiphol.

Tegen het einde van het jaar bekijkt Schiphol of de beperkingen nog nodig zijn. Als de personeelsproblemen minder nijpend zijn is vanaf januari mogelijk meer nodig.

LEES OOK: Schiphol biedt luchtvaartmaatschappijen €350 per geschrapte passagier: annuleerbonus kan luchthaven miljoenen per dag kosten