Het is een drukke dag voor het seizoen van de derdekwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven, dat in inmiddels in volle gang is.

Dinsdag nabeurs kwamen de Amerikaanse techreuzen Alphabet en Microsoft met de resultaten naar buiten. Woensdagochtend was het in Nederland de beurt aan KPN. Verder kwam bierbrouwer Heineken met een tussentijdse update.

In de nabeurshandel in de VS noteerde het aandeel Alphabet dinsdagavond bijna 7 procent lager; het aandeel Microsoft verloor eveneens bijna 7 procent in de nabeurshandel.

Op de Amsterdamse beurs noteerde het aandeel Heineken woensdag 7 procent lager en KPN verloor op de beurs 1,4 procent.

Heineken ziet meer vraag naar bier in Azië

Bierbrouwer Heineken heeft in het derde kwartaal ruim een kwart meer omzet geboekt. Het bedrijf profiteerde vooral van een opleving in de regio Azië en Oceanië, waar in veel landen coronabeperkingen verdwenen en ook het toerisme weer goed op gang kwam.

Buiten die regio merkte Heineken dat in sommige landen de vraag naar bier gedurende het kwartaal wat afnam. Dat komt door de moeilijke economische omstandigheden en hoge inflatie. Toch past Heineken de verwachtingen voor heel dit jaar niet aan omdat in alle regio's nog een kleine omzetgroei werd behaald.

In het derde kwartaal verkocht Heineken voor 9,4 miljard euro aan bier, cider en hard seltzer, een toename van 27,5 procent. Een deel van die stijging kwam voort uit de prijsverhogingen die het bedrijf doorvoerde.

Ook de sterkere groei van de duurdere biermerken, zoals Heineken, zet door. De totale hoeveelheid bier die Heineken verkocht steeg met 8,9 procent op jaarbasis, bij de premiummerken was dat 15 procent. Behalve Heineken deed ook het nieuwe Heineken Silver het goed nu dat in steeds meer landen te koop is. Tiger Beer uit Singapore is ook een van de premiummerken van Heineken.

Heineken blijft proberen de gestegen kosten voor onder andere grondstoffen en energie door te berekenen in de prijs van zijn producten, laat topman Dolf van den Brink weten. Maar dat wil Heineken op een "verantwoordelijke manier" doen. "We blijven waakzaam."

KPN: op koers om prognoses 2022 te halen

Telecomconcern KPN heeft in het afgelopen kwartaal meer omzet en winst behaald. Zowel de zakelijke tak als de consumentendivisie droegen bij aan de groei. Het concern handhaaft zijn verwachtingen voor heel 2022.

Voor dit jaar rekent KPN op een vrije kasstroom van ongeveer 850 miljoen euro en een aangepaste operationele winst van meer dan 2,4 miljard euro. Het bedrijf wil voor het hele jaar een regulier dividend van 14,3 cent per aandeel uitkeren en voor 300 miljoen euro eigen aandelen inkopen.

De omzet kwam in het derde kwartaal uit op 1,3 miljard euro, bijna 2 procent meer vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar. De nettowinst ging met 14 procent omhoog tot 211 miljoen euro, maakte het concern bekend.

"Voor het vijfde kwartaal op rij groeide de omzet uit diensten (bellen, internet en televisie) van KPN", zegt Joost Farwerck, topman van het bedrijf in een toelichting op de cijfers. "We zien een gezonde groei van klanten op de consumenten en zakelijke markt, vooral op mobiel", vervolgt hij.

De omzet uit de zakelijke dienstverlening groeide voor het tweede achtereenvolgende kwartaal. Daarbij leverde het mkb volgens Farwerck opnieuw een sterke bijdrage.

Eerder dit jaar, bij de publicatie van de kwartaalcijfers eind juli, was het voor het eerst in ruim tien jaar dat KPN de omzet wist op te voeren op het vlak voor telecomdiensten aan bedrijven. Farwerck van het telecomconcern sprak toen van een "ommekeer" in de zakelijke markt. KPN zag de opbrengsten van diensten aan bedrijven jaren krimpen.

"We blijven vol vertrouwen dat we onze, onlangs verbeterde, vooruitzichten voor het volledige jaar 2022 halen, ondanks de huidige economische omstandigheden", zegt de bestuursvoorzitter woensdag. "Kijkend naar de toekomst blijft er een mate van onzekerheid over de impact en duur van de inflatie, maar we werken hard aan maatregelen om deze tegenwind op te vangen."

De medewerkers van KPN hebben volgens Farwerck een eenmalige uitkering gekregen als tegemoetkoming in de stijgende kosten van levensonderhoud.

Microsoft: cloudsoftware compenseert lagere vraag naar Windows-licenties

Het Amerikaanse softwareconcern Microsoft heeft in het afgelopen kwartaal een hogere omzet in de boeken gezet, geholpen door de snelgroeiende divisie voor cloudsoftware. Die compenseerde de gedaalde vraag naar licenties voor besturingssysteem Windows bij elektronicafabrikanten, die minder pc's verkopen nu de inflatie zo hoog is dat consumenten minder grote uitgaven doen.

De totale opbrengsten in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar bedroegen 50,1 miljard dollar, 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ruim de helft van die omzet behaalde Microsoft met zijn cloudsoftware, die bijna een kwart meer opleverde dan een jaar eerder. Maar pc-fabrikanten betaalden 15 procent minder om Windows te mogen gebruiken voor hun apparaten. De operationele winst, dus voor het betalen van rentes en belastingen, steeg 6 procent tot 21,5 miljard dollar.

Behalve cloudsoftware verkochten ook Office-pakketten nog goed bij zakelijke en particuliere klanten. Daarnaast groeide ook het socialmediaplatform LinkedIn, dat vooral voor het onderhouden van zakelijke contacten populair is. Aan de verkoop van Xbox-spelcomputers en games verdiende het bedrijf juist minder. Microsoft heeft net als andere Amerikaanse multinationals last van de sterke dollar.

Hoewel de omzet bleef stijgen, ging het om het laagste groeicijfer van de afgelopen vijf jaar. Topman Satya Nadella verklaarde "gedisciplineerd" om te gaan met de kosten. Microsoft bevestigde onlangs banen te schrappen. Die ingreep zou minder dan 1 procent van het totale personeelsbestand van 221.000 personen raken.

Alphabet: omzetgroei bij Google en YouTube vertraagt door afkoeling advertentiemarkt

De omzet van Google-moederbedrijf Alphabet is in het derde kwartaal veel minder hard gegroeid dan in eerdere periodes, nu adverteerders voorzichtiger zijn geworden met hun uitgaven door slechte economische vooruitzichten. De winst daalde vergeleken met dezelfde periode vorig jaar met ruim een kwart.

De totale opbrengsten van het bedrijf achter Google en YouTube stegen op jaarbasis 6 procent tot 69,1 miljard dollar. Een jaar geleden schoten de opbrengsten nog met zo'n 40 procent omhoog. De nettowinst daalde tot 13,9 miljard dollar, tegenover 18,9 miljard dollar in het derde kwartaal van 2021.

Google haalt het overgrote deel van zijn omzet uit advertenties. Met het oog op een naderende recessie zijn de vooruitzichten voor die markt ongunstig, omdat bedrijven bij tegenslag vaak als eerste snijden in de marketinguitgaven. Alphabet-topman Sundar Pichai is dit jaar al bezig de kosten te drukken door minder nieuw personeel te werven.

In een korte toelichting op de kwartaalcijfers zegt hij nu dat Alphabet zich "scherper focust" op een beperkt aantal prioriteiten. Het gaat daarbij om de uitbreiding van de divisie voor cloudsoftware, die hard groeit maar nog verlieslatend is. Ook zoekt het bedrijf naar manieren om meer geld te verdienen met kortere video's op YouTube.

Het veel kleinere techbedrijf Snap, van de app Snapchat, publiceerde vorige week al tegenvallende groeicijfers vanwege de lastige reclamemarkt. Alphabet is de eerste grote naam onder de Amerikaanse techconcerns die afhankelijk zijn van adverteerders, die met cijfers komt. Ook bijvoorbeeld Facebook-eigenaar Meta en Twitter zijn afhankelijk van adverteerders.

LEES OOK: Op de aandelenmarkt ontbreekt het aan echte paniek: dat is juist geen goed teken