• Een drukke cijferdag voor beleggers met resultaten van Air France-KLM, ING en ArcelorMittal.
  • Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM schrijft opnieuw dieprode cijfers.
  • ING ziet de winst met 50 procent stijgen en staalreus ArcelorMittal boekt het beste kwartaalresultaat in 10 jaar.

Een volle bak wat betreft de cijfers die beursgenoteerde bedrijven naar buiten brengen op donderdag.

Op de Amsterdamse beurs kwamen drie grote ondernemingen met de resultaten over de eerste drie maanden van 2021 naar buiten: luchtvaartmaatschappij Air France-KLM, grootbank ING en staalconcern ArcelorMittal.

ING en ArcelorMittal boekten stevige winstgroei, Air France-KLM dook opnieuw diep in het rood.

Beleggers reageerden lauw op de cijfers. In de ochtendhandel op donderdag daalde het aandeel Air France-KLM met 2 procent, ING leverde bijna 2 procent in, en ArcelorMittal zakte bijna 0,5 procent.

KLM: voorlopig geen nieuwe staatssteun nodig

Air France-KLM blijft als gevolg van de coronacrisis maar geld verliezen. De luchtvaartmaatschappij sloot het eerste kwartaal van 2021 met een verlies van 1,5 miljard euro. Door de crisis bleven reizigers weg. Ook reisrestricties en lockdownmaatregelen deden de prestaties van de onderneming geen goed.

Het verlies was kleiner dan de 1,8 miljard euro na de eerste drie maanden van 2020. Destijds maakte het bedrijf ook kosten voor ongunstige brandstofovereenkomsten, uitgestelde belastingvorderingen en afschrijvingen voor het eerder uit de vloot halen van de iconische Boeing 747-toestellen.

Air France-KLM sloot het kwartaal af met een omzet van 2,2 miljard euro. Dat betekende op jaarbasis een daling met 57 procent. Het operationele resultaat kwam uit op 1,2 miljard euro negatief. Daarvan was 840 miljoen euro van Air France.

Lees ook op Business Insider

KLM behaalde een negatief resultaat van 337 miljoen euro.

De schuld van de luchtvaartcombinatie steeg met 1,5 miljard euro tot 12,5 miljard euro. In het eerste kwartaal keerde Air France-KLM 550 miljoen euro uit aan restituties aan klanten. Sinds het begin van de crisis werd al 2,8 miljard euro aan klanten terugbetaald.

De vooruitzichten voor het concern voor het lopende kwartaal stemmen nog niet hoopvol. Het bedrijf wijst erop dat in Frankrijk zeker tot begin mei een strenger coronaregime geldt. Verder zijn wereldwijd nog reisbeperkingen van kracht. Reizigers wachten ook nog eens tot het laatste moment om een reis te boeken.

Voor het lopende kwartaal verwacht Air France-KLM 50 procent van het ‘normale’ vluchtschema van voor de crisis uit te kunnen voeren. In het derde kwartaal, met daarin de vakantiemaanden juli en augustus rekent het concern op 55 tot 65 procent van de capaciteit te vliegen.

Bij luchtvaartmaatschappij KLM is de blik inmiddels gericht op het herstel van de crisis. Daarmee is de maatschappij volgens topman Pieter Elbers inmiddels een fase verder waar de aandacht vorig jaar louter lag op overleven. Bij stap drie van het crisisherstel gaat de aandacht ook weer naar de verdere toekomst. Zo ver is het nu nog niet.

KLM wordt net als sectorgenoten keihard geraakt door de coronacrisis. De Nederlandse maatschappij kende een heel moeizaam eerste kwartaal van 2021. Dat kwam volgens Elbers onder andere door de opgelegde reisrestricties, testverplichtingen, vliegverboden en andere zaken die reizen ontmoedigden.

KLM zag de passagiersstroom in de eerste maanden van 2021 met ruim 77 procent opdrogen. In totaal stapten 1,4 miljoen reizigers aan boord van een KLM-vlucht. Vliegtuigen zaten daarbij in doorsnee voor nog geen derde vol. Ondanks maatregelen om de kosten te drukken sloot KLM een kwartaal andermaal af met een stevig verlies.

Zusterbedrijf Air France, dat ook dieprode cijfers schreef, klopte onlangs met succes aan voor extra steun om de zomermaanden door te komen. Volgens Elbers is extra steun in de vorm van “cash” bij KLM nu niet nodig.

Vorig jaar verzekerde KLM zich van 3,4 miljard euro aan noodsteun met leningen en garanties. Daarvan was eind 2020 volgens Elbers 940 miljoen euro gebruikt. “Wij hebben dus nog voldoende vaste grond onder de voeten”, merkt hij op.

Bijkomend voordeel is dat KLM, zolang er geen verdere steun nodig is, ook geen start- en landingsrechten op Schiphol hoeft in te leveren. Daarover loopt de discussie met Brussel volgens hem nog wel door.

De verkregen noodsteun zal wel ooit moeten worden terugbetaald. Elbers denkt niet dat de rekening in zijn geheel naar reizigers wordt doorgeschoven, door de ticketprijzen te verhogen. Volgens de KLM-baas zal vliegen ook niet elitair worden. Daarvoor is ook de concurrentie in de markt te groot.

Elbers denkt wel dat de huidige crisis tot consolidatie in de sector zal leiden. Dat hebben volgens de KLM-baas ook eerdere crises bewezen zoals na de aanslagen in New York in 2001 en de problemen rond de uitbraak van het SARS-virus twee jaar later. Elbers wijst bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten waar de markt al veel meer geconsolideerd is.

De KLM-baas zegt wel dat nu vaart moet worden gemaakt om uit de crisis te komen. Hij put hoop uit de snelle uitrol van vaccins en de mogelijkheid om bijvoorbeeld binnen Europa met een soort van coronapaspoort vrij te reizen, zoals Brussel wil toestaan.

Bij de fusie van Air France en KLM in 2004 voorspelden bestuurders al dat er een consolidatieslag zou plaatsvinden, waarbij het voor maatschappijen van belang is om een sterke partner te hebben. Volgens Elbers is het zaak dat Air France-KLM straks een van de bovenliggende partijen is. “We moeten snel weer fit en gezond zijn om mee te doen in het concurrentiespel”, besluit hij.

ING boekt forse winstgroei: plus 50 procent

ING heeft zijn winst afgelopen kwartaal flink opgevoerd. Het financiële concern merkte in met name Duitsland en België een duidelijk toename van de vraag naar beleggingsproducten en slaagde erin om meer inkomsten uit commissies binnen te halen.

Volgens topman Steven van Rijswijk lukte het ING ook goed om de financiële hulp vanuit het economisch steunprogramma van de Europese Centrale Bank (ECB) om te zetten in leningen voor klanten.

De nettowinst steeg met 50 procent tot circa 1 miljard euro. Daarmee presteerde de bank beter dan analisten in doorsnee hadden voorzien. Er was alom wel al gerekend op een toename van het resultaat.

In het eerste kwartaal van vorig jaar, waarmee wordt vergeleken, werd duidelijk dat de virusuitbraak en beperkende maatregelen grote economische schade zouden veroorzaken.

Net als andere grote banken zag ING zich toen genoodzaakt veel geld opzij te zetten voor leningen die mogelijk nooit worden terugbetaald, waardoor de winst destijds hard daalde.

Topkwartaal voor ArcelorMittal

Staalconcern ArcerloMittal heeft naar eigen zeggen het sterkste kwartaal in tien jaar tijd achter de rug. De onderneming profiteerde van een stijgende vraag naar staal, waarbij er ook meer staal werd verscheept. Dat komt vooral omdat economieën langzaamaan weer aan het herstellen zijn van de coronacrisis.

De situatie op de staalmarkt is volgens het bedrijf verbeterd en de productie wordt gestaag opgevoerd om aan de groeiende vraag te voldoen. Eerder in de coronacrisis verlaagde ArcelorMittal nog de productie en werd er flink op de kosten bespaard.

Wat nu in het voordeel van de onderneming werkt is dat de staalvoorraden wereldwijd op een laag niveau zijn, waardoor er meer verkocht kan worden.

ArcelorMittal sloot het kwartaal af met een omzet van 16,2 miljard dollar, tegen 14,8 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De winst kwam uit op 2,3 miljard dollar, waar na het eerste kwartaal van 2020 een tekort van 1,1 miljard dollar resteerde.

Lees ook: Waarom het aandeel ArcelorMittal interessant is, nu grondstofprijzen stijgen en financiële markten hogere inflatie verwachten

Omzet Booking halveert in eerste kwartaal

 Booking Holdings, het Amerikaanse moederbedrijf van het Nederlandse Booking.com, heeft in het eerste kwartaal nog altijd te lijden gehad onder coronabeperkingen. Dat blijkt uit de cijfers die woensdagavond werden gepubliceerd.

De omzet halveerde ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar, toen lockdowns slechts in de laatste weken van de verslagperiode de resultaten beïnvloedden. Ook leed de Amerikaanse eigenaar van vakantiesites een fiks verlies.

De omzet bedroeg in het afgelopen kwartaal 1,1 miljard dollar. Het nettoverlies was met 55 miljoen dollar veel minder fors dan het negatieve resultaat van 699 miljoen dollar een jaar eerder. Maar dat was vooral te danken aan eenmalige meevallers, waaronder een opwaardering van de belangen die het bedrijf heeft in een paar Chinese internetbedrijven.

Het operationeel verlies, dus wat het bedrijf tekort komt na aftrek van de kosten, werd juist iets groter. Hier ging het om een verlies van 311 miljoen euro, tegenover 309 miljoen euro een jaar eerder.

Booking Holdings kondigde vorige zomer al aan een kwart van zijn 17.000 werknemers te ontslaan wegens de malaise in de reissector, waarbij ook het Nederlandse personeelsbestand niet gespaard zou blijven.

Booking is voor zijn inkomsten onder andere afhankelijk van commissies op hotel- en kamerreserveringen via zijn sites. Die daalden met een vijfde. Ook advertentie-inkomsten bij de prijsvergelijkingssite Kayak liepen terug.

Ondanks de verliezen ziet topman Glen Foger van Booking Holdings signalen dat de reisbranche aan het herstellen is. Dat is volgens hem dan vooral het geval in de Verenigde Staten. Hier zijn al veel grotere delen van de bevolking gevaccineerd tegen het coronavirus. Bovendien is de markt voor binnenlandse vakanties in de VS erg groot.

LEES OOK: Aandelen verkopen, omdat de beurs belachelijk duur is? Waarom het timen van een beurspiek vaak niet loont