Het bedrijfscijferseizoen op de beurs is in volle gang.

Woensdag meldde Heineken dat de bierbrouwer in het derde kwartaal nog steeds last had van lockdowns, vooral in Azië.

Dinsdag nabeurs kwamen techreuzen Microsoft en Alphabet/Google met de kwartaalcijfers naar buiten, net als Twitter.

Het bedrijfscijferseizoen op de beurs is in volle gang. Woensdag kwam brouwer Heineken met resultaten over het derde kwartaal naar buiten. De impact van lockdowns in Azië is nog steeds voelbaar.

In de VS presenteerde een aantal grote techfondsen dinsdagavond nabeurs de cijfers: moederbedrijf Alphabet van Google en Microsoft wisten de winsten flink op te voeren. Twitter heeft beperkt last van een wijziging in privacyregels bij Apple.

Woensdag zakte het aandeel Heineken na de opening van de Amsterdamse beurs met 2,4 procent.

Heineken ziet verkoopvolume dalen in derde kwartaal

Bierbrouwer Heineken heeft in het derde kwartaal behoorlijk last gehad van de lockdowns tegen het coronavirus in Zuidoost-Azië, waaronder Vietnam. Door die lockdowns verkocht het bedrijf fors minder bier in die belangrijke markt voor de brouwer.

Het totale wereldwijde verkoopvolume zakte in de afgelopen periode met 5,1 procent in vergelijking met een jaar geleden. Voor de Aziatische regio meldde Heineken een verkoopdaling met meer dan 37 procent. Naast Vietnam stond ook in Cambodja en Maleisië de bierverkoop zwaar onder druk door de maatregelen tegen de coronapandemie in die landen. Topman Dolf van den Brink ziet wel tekenen van herstel in die markten.

In Europa zag Heineken de verkoop eveneens dalen, met 2,3 procent. Dat kwam volgens de brouwer door slecht weer in grote delen van Europa. Ook in Noord- en Zuid-Amerika nam de verkoop af. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg de afzet.

De nettowinst bedroeg bijna 3,1 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 396 miljoen euro en bijna 1,7 miljard euro in het derde kwartaal van 2019. Het resultaat werd onder meer gestuwd door een buitengewone boekwinst van 1,3 miljard euro na een herwaardering van het Indiase dochterbedrijf United Breweries.

Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de bierverkoop wel met 4 procent, geholpen door de heropening van de horeca in veel landen. Heineken handhaaft zijn prognoses voor heel 2021 en zegt scherp te zullen letten op kosten en prijzen. Heineken heeft te maken met hogere grondstofprijzen. De resultaten zullen dit jaar lager uitvallen dan in 2019, herhaalde de brouwer.

Alphabet/Google voert winst fors op

Google-moederbedrijf Alphabet heeft het derde kwartaal van dit jaar afgesloten met een winst van 18,9 miljard dollar (15,5 miljard euro), waar dat een jaar eerder 11,2 miljard dollar was. Alphabet verdiende vooral meer geld met zijn clouddiensten, terwijl ook de advertentie-inkomsten fors hoger uitvielen.

Google is het middelpunt van online activiteiten met diensten zoals zijn zoekmachine, een advertentiemarktplaats, en het YouTube-videoplatform waarmee het bedrijf wereldwijd impact heeft.

De omzet van het concern kwam in het derde kwartaal van dit jaar uit op 65,1 miljard dollar. Daarmee groeiden de opbrengsten op jaarbasis met 41 procent.

Volgens Alphabet-topman Sundar Pichai tonen de resultaten aan dat investeringen van het bedrijf in onder andere kunstmatige intelligentie zich uitbetalen. “Die investeringen stellen ons in staat om meer behulpzame producten te bouwen voor mensen en onze partners,” zei hij. Hij voegde daaraan toe dat de digitale transformatie en verschuiving naar hybride werk doorgaan. “Onze clouddiensten helpen organisaties om samen te werken.”

Alphabet heeft de laatste tijd steeds vaker te maken met strenge controles van toezichthouders, vanwege de marktmacht van het techconcern. Regelgevers vragen zich steeds vaker af of het bedrijf zijn macht misbruikt, ook om concurrenten dwars te zitten.

De Zuid-Koreaanse antitrustwaakhond legde Google in september een boete op van bijna 180 miljoen dollar wegens misbruik van zijn machtspositie op de markten voor mobiele besturingssystemen en apps. Het was al de zoveelste keer dat er maatregelen werden ingesteld tegen techreuzen over de hele wereld. Naar verluidt hangt Google ook een nieuwe antitrustrechtszaak in de VS boven het hoofd over de macht van het bedrijf op de online advertentiemarkt.

Overigens is Alphabet niet op alle gebieden waar het actief is succesvol. Op de markt voor smartphones heeft het bedrijf het nog altijd moeilijk. In oktober lanceerde Google nieuwe Pixel 6-smartphones, waarmee het een nieuwe poging waagde om ook in die markt dominanter te worden.

Twitter heeft beperkt last van privacy-maatregelen van Apple

De privacy-aanpassingen die techbedrijf Apple heeft doorgevoerd hebben maar een ‘bescheiden’ effect op de advertentie-inkomsten van Twitter. Dat techbedrijf wist met zijn resultaten in het derde kwartaal van dit jaar goeddeels aan de algehele verwachtingen te voldoen.

Apple voerde in de laatste update van zijn mobiel besturingssysteem iOS 14.5 een wijziging door. In plaats van ervoor te kunnen kiezen niet in een app gevolgd te willen worden (opt-out) moet nu juist expliciet worden ingestemd (opt-in). Gebruikers zijn doorgaans minder geneigd dit te doen, wat het voor bedrijven die geld verdienen met advertenties moeilijker maakt gerichte advertenties te plaatsen.

Volgens Twitter zal de impact van de Apple-wijzigingen op de resultaten voortdurend bescheiden zijn. De problemen bij Twitter lijken daarmee minder groot dan andere socialemediabedrijven als Snap en Facebook waar de inkomsten wel een deuk opliepen omdat het moeilijker is geworden de effectiviteit van advertenties te meten.

Twitter meldde verder in zijn handelsupdate dat het 211 miljoen dagelijkse gebruikers had in het derde kwartaal. Dat zijn er 5 miljoen meer dan in de voorgaande periode. Op jaarbasis gaat het om een stijging met 13 procent. Volgens Twitter zit de groei hem in de voortdurende productverbeteringen en wereldwijde conversaties rond actuele gebeurtenissen. Twitter, dat vorig jaar groeide dankzij het gedoe rond de Amerikaanse verkiezing en belangstelling voor de wereldwijde pandemie, heeft sindsdien een gestage groei weten vast te houden.

Het bedrijf sloot het kwartaal wel af met een verlies van 537 miljoen dollar (463 miljoen euro). Het bedrijf was 766 miljoen dollar kwijt aan schikkingen van rechtszaken, waaronder een kwestie met aandeelhouders die moesten worden gecompenseerd. Twitter zou in 2014 een optimistische beeld van de toekomst hebben geschetst.

De inkomsten in het huidige kwartaal zullen 1,5 miljard tot 1,6 miljard bedragen, zei het bedrijf. Daarmee zou het concern aan de gemiddelde verwachtingen voldoen.

Microsoft verdient meer met clouddiensten en thuiswerkoplossingen

Softwarebedrijf Microsoft profiteert volop van de toenemende vraag van bedrijven en instellingen naar hybride werken. Door de combinatie van enerzijds werken vanuit huis, en anderzijds werken op kantoor, is er veel vraag naar de cloudoplossingen van het techconcern. Microsoft wist in de voorbije maanden dan ook meer geld te verdienen, dan waar door kenners vooraf in doorsnee rekening mee werd gehouden.

Met de verhuur van ruimte in de cloud en bijbehorende diensten onder de naam Azure verdiende Microsoft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar bijna een derde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van het Intelligent Cloud-segment van Microsoft steeg tot 17 miljard dollar, omgerekend 14,7 miljard euro. De totale cloudomzet steeg met 36 procent tot 20,7 miljard dollar.

De totale omzet steeg tot 45,3 miljard dollar, van 37,2 miljard dollar een jaar eerder. Microsoft-bestuurder Amy Hood, verantwoordelijk voor onder andere de financiën sprak van een “goed begin” van het nieuwe fiscale jaar.

Niet alleen Microsoft merkt overigens een toenemende vraag naar clouddiensten als gevolg van het vele thuiswerken. Ook vergelijkbare oplossingen van Amazon en Google-moeder Alphabet zijn populair sinds het begin van de coronapandemie vorig jaar, waardoor onder andere kantoren en scholen gesloten werden en meer activiteiten online werden gedaan.

LEES OOK: Beleggen in aandelen, obligaties of crypto’s? Zo doe je dat met oog voor tijd, rendement en risico