Wanneer een nachtclub naar de beurs gaat, zal de champagne wellicht nog rijkelijker vloeien dan bij andere bedrijven.

Donderdag 23 januari gaat Magnum Entertainment Group naar de beurs in Hong Kong. Deze groep is de uitbater van drie nachtclubs in het Aziatische stadstaatje.

Het bedrijf is bijna net zo populair bij beleggers als bij het uitgaanspubliek. Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal is het aandeel al meer dan 2000 keer overtekend en is het hiermee met stip één van de populairste beursgangen sinds tijden in Hong Kong.

Uiteraard heeft het bedrijf een prospectus uitgebracht zodat geïnteresseerde beleggers inzicht krijgen in de manier waarop de clubs geld verdienen. Het document biedt een interessant inkijkje in de nachtclubs.

De champagne vloeit rijkelijk

De voornaamste inkomstenbron voor de nachtclubs laat zich raden: de verkoop van alcoholische versnaperingen. Met name de bubbels van Moët Hennessy doen het goed. Dit is namelijk één van de twee belangrijkste leveranciers van de nachtclubs.

Met de in- en verkoop van champagne is het meeste geld gemoeid. Maar de voetjes van de Aziaten vliegen het liefst van de vloer met een vliegend hertje in de hand (een mixdrankje waarbij er een shot Jägermeister in een glas cola of energiedrank wordt gedaan). De herten zijn momenteel het populairst in de clubs, valt te lezen in de prospectus.

Drie nachtclubs met eigen thema

Het bedrijf baat drie nachtclubs uit die ieder een eigen thema hebben. De Billion Club richt zich op de young professional en is bedoeld om lekker te 'chillen'. De Beijing Club richt zich op een iets ouder publiek dan de Billion Club en op de zogenoemde middeninkomens. De Magnum Club moet een speeltuin voor de rijke feestbeesten zijn.

Volgens de prospectus zijn er plannen voor een vierde club in de loop van dit jaar. Tussen middernacht en 3 uur is het topdrukte in alle drie de nachtclubs.

Inventaris grootste kostenpost

Een snelle blik op de financiën van de clubs leert dat de totale omzet van de drie clubs in 2013 een slordige 6,8 miljoen euro bedroeg. Voor het grootste deel was dit afkomstig van de Magnum Club, gevolgd door de Billion Cub.  De Beijing Club brengt het minste geld in het laatje.

Wanneer je bedenkt dat de clubs exorbitant zijn ingericht (op het toilet fonkelen de briljanten je tegemoet) en zijn voorzien van geavanceerde geluidsinstallaties, is het niet verwonderlijk dat de inventaris de grootste kostenpost is voor het bedrijf.

Hype

Voornaamste risico voor investeerders in de nachtclubs is natuurlijk dat men geen zin meer heeft om ze te bezoeken. Clubs zijn buitengewoon gevoelig voor hypes.

Daarom wordt er gespeculeerd dat veel beleggers hebben ingetekend op het aandeel om het snel weer van de hand te doen. Zo hopen ze een aardig centje te verdienen aan de huidige populariteit van met name de Magnum Club.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl