Premium content ophalen
  • Financieel analist Austin Hankwitz legt op de sociale app TikTok uit hoe hij aandelen selecteert.
  • Hij begint vaak eenvoudig door te kijken welke producten en diensten populair zijn.
  • Maar hij raadt beleggers ook aan om echt in de cijfers van bedrijven te duiken.

De Amerikaan Austin Hankwitz begon zijn loopbaan als financieel analist bij een zorgbedrijf. Hij had er altijd al lol in om financiële concepten uit te leggen aan anderen, maar was niet erg bedreven in het maken van professionele video’s.

Pas met de komst van de sociale video-app TikTok lukte het Hankwitz om korte eenvoudige clips te maken. Die begon hij regelmatig te posten op TikTok. Met succes. Hij heeft inmiddels ongeveer een half miljoen volgers.

Hankwitz behandelt een reeks financiële onderwerpen. “Ik denk dat mensen de dingen die ik maak waarderen, omdat ik ze in kleine, behapbare brokjes presenteer. En ik noem de bronnen waar ik mijn informatie vandaan haal in de meeste video’s. Dus na afloop kun je zelf op zoek naar aanvullende informatie”, vertelt Hankwitz tegen Insider.

In een exclusief  interview vertelt Hankwitz over de strategieën die hij gebruikt om interessante aandelen te selecteren die op de langere termijn goed kunnen presteren.

1. Kijk om je  heen

Hankwitz raadt aan om eenvoudig te beginnen, door aandacht te besteden aan populaire bedrijven met producten en diensten die iedereen kent.

Hoewel de populariteit van Hankwitz voortvloeit uit zijn vermogen om het groeipotentieel van een bedrijf uit te leggen aan de hand van een combinatie van nieuws en het doorspitten van financiële cijfers, beveelt hij niet aan om te proberen de volgende Amazon te vinden of te speculeren over welk voedingsmiddel of medicijn de Amerikaanse toezichthouder FDA op het punt staat goed te keuren.

“Je kunt de beurs gewoon gebruiken als een middel om vermogen op te bouwen door te investeren in bedrijven die je begrijpt en waarvan je de producten gebruikt”, aldus Hankwitz tegen Insider.

Hij let voortdurend op producten en trends die aan populariteit winnen onder zijn vrienden.

Als je favoriete biermerk de laatste paar keer was uitverkocht toen je naar de supermarkt ging, kan dat een teken zijn dat de producent te maken heeft met groeiende vraag of een tekort aan aanbod, voegt hij toe.

Omdat hij zelf ‘content’ maakt, begrijpt hij het belang van platformen die inspelen op de groeiende populariteit van video’s en de creatieve economie.  Zo vertelde hij Insider dat een van zijn topkeuzes voor aandelen Alphabet (GOOG) is, vanwege de opkomst en aanhoudende populariteit van YouTube, een dochteronderneming van Alphabet.

Hoewel het onbeduidend mag klinken, als je je oor te luisteren legt kun je soms trends waarnemen voordat ze doordringen tot analisten op Wall Street, en voordat consumentengedrag wordt weerspiegeld in de financiële resultaten van een bedrijf of de aandelenkoers, zegt Hankwitz.

Hij suggereert dat je wellicht in staat bent om verschil te ontdekken tussen informatie over hoe het gaat met een beursgenoteerd bedrijf in realtime en wat financiële analisten erover denken.

Als voorbeeld noemt Hankwitz een vroege observatie die hij deed nadat hij een YouTube-video van het kanaal Dumb Money Live had gezien waarin werd gesproken over nieuwe samenwerkingsverbanden en digitale initiatieven van de Amerikaanse speelgoedfabrikant Build-A-Bear (BBW).

Hij keek vervolgens op de Facebookpagina van het bedrijf en zag dat het miljoenen volgers had. Ook zag hij op TikTok dat het bedrijf in januari een pagina was gestart en inspeelde op populaire trends.

Hankwitz noteerde het bedrijf en volgde het, in de veronderstelling dat die trends op termijn zouden leiden tot winsten.

En wat bleek: het voorgevoel van Hankwitz klopte. Toen Build-A-Bear op 26 mei zijn cijfers over het eerste kwartaal presenteerde, bleek dat de vraag via e-commerce met 87 procent was gestegen en dat de omzet met bijna 97 procent was toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het nieuws leidde tot een stijging van de koers met 39 procent en het aandeel is sindsdien verder geklommen.

2. Lees kwartaalrapportages van bedrijven

Als je een bedrijf hebt gekozen waarin je wilt investeren, lees dan de kwartaalverslagen, zegt Hankwitz.

Omzetgroei: als de omzet van bedrijven groeit, is dat over het algemeen een gunstig teken. Hankwitz geeft aan dat financiële analisten schattingen maken over het tempo van de omzetgroei en dat beurskoersen reageren als bedrijven al dan niet aan de verwachtingen voldoen. Maar omzetgroei is over het algemeen altijd positief.

Operationele marge of bruto winst: als een bedrijf in staat is om zijn winstmarges te vergroten, betekent dit dat het opereert met een efficiënter verdienmodel.

De hoge winstmarge is een van de belangrijkste redenen waarom Hankwitz enthousiast is over Roku (ROKU). Dit Amerikaanse digitale mediabedrijf rapporteerde een indrukwekkende bruto winstmarge van 57 procent over het eerste kwartaal van 2021, een flinke stijging ten opzichte van 44 procent in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ook is hij een fan van het aandeel wegens de groeitrends in digitale advertenties en media via internet.

Kasstroom: Alle bedrijven bestaan om winst te maken, maar boekhoudkundig gezien zijn er nogal wat mogelijkheden om de winst te sturen. Als je naar financiële verslagen kijkt, wil je uiteindelijk weten of er per saldo meer geld in een bedrijf terecht komt dan eruit gaat, zegt Hankwitz. Daarvoor is de zogenoemde kasstroom belangrijk.

De cijfers die hierboven worden genoemd staan meestal bovenaan een financieel verslag.

3. Lees jaarverslagen van bedrijven

“Dit is saaier, maar ik verzeker je dat het de moeite waard is”, aldus Hankwitz tegen Insider.

Beursgenoteerde bedrijven publiceren jaarlijks een financieel jaarverslag. In Nederland en andere Europese landen staat het jaarverslag doorgaans op de website van de onderneming. In de VS zijn bedrijven ook verplicht om het financiële jaarverslag te deponeren bij de beurswaakhond SEC. Dit gebeurt in de vorm van het zogenoemde ’10-K formulier’.

Je kunt oneindig door een jaarverslag scrollen als je niet weet waar je op moet letten. Hankwitz deelt zijn lijst van dingen waarvan hij denkt dat ze de belangrijkste informatie geven.

Hoe genereert het bedrijf omzet en winst; is er veel of weinig concurrentie: in een jaarverslag wil je een idee van de verschillende  producten en diensten, de bedrijfsonderdelen en de omzet en winst die hiermee worden gegenereerd.

Hankwitz adviseert om te letten op wat bedrijven zeggen over hun klanten, zodat je begrijpt wie zorgt voor de inkomsten van het bedrijf. Belangrijk is ook om te proberen een idee te krijgen van hoe hard de concurrentie is binnen de sector.

Risicofactoren: In Amerikaanse jaarverslagen moeten bedrijven ingaan op specifieke risico’s die het bedrijf of de sector negatief kunnen beïnvloeden op de lange termijn. Begrip van dit deel helpt een belegger om een geïnformeerd besluit te nemen over het bedrijf, zegt hij.

Verslag van het bestuur over de marktontwikkeling en de resultaten: Evenals een financieel verslag worden in deze sectie de financiën van het bedrijf toegelicht. Het is uitgebreider en bevat ook historische gegevens.

LEES OOK: Value-tip van de maand: zoveel opwaarts potentieel heeft het aandeel Unilever

Premium content ophalen