ANALYSE – De Nederlandse economie floreert, de seinen op de MKB-overnamemarkt staan op groen en er is voldoende geld in de markt beschikbaar.

Brookz, het grootste overnameplatform voor MKB-bedrijven in Nederland, noemt 5 redenen waarom voor veel ondernemers 2020 weleens een goed jaar zou kunnen zijn om je bedrijf te verkopen.


1. Ultiem verkoopmoment

De Nederlandse MKB-overnamemarkt is sterk sentiment-gedreven. Dat de economische indicatoren nog altijd gunstig zijn – zelfs DNB-president Klaas Knot gaf de vaderlandse economie onlangs het rapportcijfer 9 – is een signaal dat het een goed verkoopmoment is.

Uiteraard kun je nog een tijdje doorbuffelen om nog meer potentie van je bedrijf te gelde te maken, maar ‘als je een 9 hebt, dan kan het alleen maar minder worden’, waarschuwde Knot ook.

Oriënteer je dus alvast op een bedrijfsverkoop, want voor een verstandige koper is het allerbelangrijkste dat hij zijn investering van jouw bedrijf kan terugverdienen. En dan helpen positieve macro-economische vooruitzichten altijd.


2. Stabiele waarderingscijfers

Sinds het tweede halfjaar van 2017 worden Nederlandse MKB-bedrijven voor gemiddeld 4,95 keer de winst verkocht, blijkt uit de halfjaarlijkse Brookz Overname Barometer.

Overnameplatform Brookz houdt bij wat kopers bereid zijn te betalen, op basis van de verhouding tussen de operationele winst vóór de aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (ebitda) en de zogenoemde enterprise value (ondernemingswaarde).

Heb je een bedrijf in de IT, gezondheidszorg, groothandel of zakelijke dienstverlening? Dan is de ebitda-factor zelfs nog hoger, soms wel tot 6,25 keer de winst.


3. Gedeelte verkopen voor groei

Heb je het gevoel dat je je zakelijke hoogtepunt nog niet hebt bereikt? Dan kun je ook een gedeelte van je bedrijf verkopen aan een investeringsmaatschappij om samen verder te groeien. Deze vorm van verkoop, in de overnamemarkt ‘pre-exit’ genoemd, wint de laatste jaren aan populariteit in het Midden- en Kleinbedrijf.

Dat komt enerzijds doordat je als ondernemer al kunt cashen; je stelt een stuk vermogen uit je bedrijf veilig (lees: pensioen). Anderzijds zijn MKB’ers de laatste jaren positiever tegen investeerders aan gaan kijken. En samen met een professionele geldschieter kun je die groeiplannen nét wat makkelijker realiseren. Het grote voordeel is dat je meer waarde creëert, waardoor je je resterende aandelenbelang tegen een hogere prijs van de hand kunt doen.


4. Er is geld in overvloed, lage rente maakt lenen spotgoedkoop

Die investeringsmaatschappijen, maar ook strategische kopers, bulken momenteel van het geld. Ze hebben zich de laatste jaren ingehouden, maar willen nu hun slag slaan. Geld is geen enkel probleem, het klotst op dit moment letterlijk tegen de plinten. Zeker nu de rente historisch laag staat, is iedereen op zoek naar alternatieven om een goed rendement te behalen.

Wellicht zit je niet te wachten om je bedrijf te verkopen aan een concurrent waarmee je jarenlang hebt gesteggeld. Maar bedenk dan dat er een forse beloning tegenover kan staan. Investeringsmaatschappijen zijn altijd op zoek naar groeibedrijven, die ze de komende jaren flink kunnen laten renderen. En waarom zou dat dit jaar jouw bedrijf niet kunnen zijn?


5. Eigen houdbaarheidsdatum

Natuurlijk houd je als ondernemer rekening met economische vooruitzichten, marktcijfers en zakelijke motieven. Maar denk ook eens aan een wat ‘zachtere’ reden: ben je zelf nog wel de juiste man (of vrouw) op het pluche van je bedrijf? Want een ‘loopbaan’ als ondernemer hakt er flink in.

De meeste ondernemers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week met hun eigen bedrijf bezig; onderweg een paar e-mails beantwoorden op de smartphone, ’s avonds nog even de offerte voor die potentiële klant afmaken of zondagmiddag de administratie bijwerken.

Geen wonder dat ondernemers soms uitgeblust zijn en weinig energie meer hebben om de kar nog langer te trekken. Kortom, 2020 is een goed moment om je af te vragen of jij je eigen houdbaarheidsdatum overschreden bent. Want als dat zo is, is het nu tijd om actie te ondernemen.

Lees meer op overnameplatform Brookz over het verkopen van een bedrijf »