• Veel werkgevers zijn geïnteresseerd om werknemers de fiets of e-bike te laten gebruiken voor woon-werkverkeer.
  • Nederland telt 15 ondernemingen die zich hebben opgeworpen als fietsambassadeurs.
  • De fietsambassadeurs noemen 9 zeer uiteenlopende redenen voor een actief fiets- en e-bike-beleid
  • Er zijn redenen bij waar je niet meteen aan zou denken, zoals een betere voorspelbaarheid van reistijden en minder parkeerkosten door meer fietsgebruik.
  • Fietspromotor Etiënne Lataster van Ons Brabant Fietst en Sjees Gangmakers ziet een verschuiving in redenen waarom werkgevers fietsgebruik willen stimuleren.

Nederland telt vijftien bedrijven die zich hebben opgeworpen als fietsambassadeur. Ze spraken in 2018 de doelstelling uit om binnen enkele jaren minimaal 10 procent méér medewerkers op de fiets te krijgen.

Wat zijn voor hen de belangrijkste redenen om voor de fiets of e-bike te pleiten?

In een videoclip en diverse artikelen troffen we uiteenlopende redenen aan om als werkgever het gebruik van gewone fietsen en e-bikes voor woon-werkverkeer te promoten.

Hieronder volgt een overzicht van 9 argumenten waarom je als werkgever het gebruik van fietsen door werknemers kunt stimuleren:

  1. Betere fysieke gezondheid van werknemers: fietsen is goed voor je spieren en gewrichten en ondersteunt een betere mentale gezondheid: je hoofd leegmaken, lekker buiten uitwaaien en ontspannen is goed voor je geest.
  2. Financieel voordeel: door vitaler personeel daalt het ziekteverzuim en dat bespaart een bedrijf geld. Minder parkeerruimte voor auto’s levert ook financieel voordeel op.
  3. Duurzaamheid: fietsgebruik zorgt voor minder CO2-uitstoot en draagt bij aan duurzaamheid en een maatschappelijk bewust imago.
  4. Bereikbaarheid: meer werknemers die met de fiets komen in plaats van de auto zorgt voor een betere bereikbaarheid. Het Universitair Medisch Centrum Groningen geeft aan dat toegangswegen minder vol zijn door meer fietsen en minder auto’s.
  5. Reistijd: woon-werkverkeer met de fiets maakt de reistijd van medewerkers beter voorspelbaar en in drukke stedelijke gebieden zelfs korter. Zorgorganisatie Vierstroom Zorg zet ook e-bikes in voor bezoek aan cliënten. In steden zijn medewerkers met e-bikes vaak sneller dan met de auto. Op tienduizenden reisuren tijd besparen betekent ook méér zorg kunnen bieden.
  6. Sportief imago: grafisch bedrijf Zalsman zet al een aantal jaar in op e-bikes voor woon-werkverkeer. Het stimuleren van fietsgebruik paste naadloos bij het bedrijf dat in 2016 werd verkozen tot Het Vitaalste Bedrijf van Nederland door MKB-Nederland en Zorgverzekeraar ONVZ.
  7. Collegialiteit: overleg met een collega kan prima op de fiets, al rijdend naar het werk. Dat is een tip van Efteling-directeur Fons Jurgens. “Fiets gewoon met me mee ‘s ochtends of ‘s middags en we hebben overleg.”
  8. Creativiteit: ideeën borrelen op als je ontspannen bent.
  9.  Je toont als werkgever betrokkenheid bij medewerkers als je laat zien dat je samen een doel hebt. Dat vergroot de motivatie van werknemers op allerlei vlakken.

4 hoofdredenen voor werkgever om fietsgebruik te stimuleren

Etiënne Lataster heeft als fietspromotor veel gesprekken gevoerd met bedrijven en organisaties over het inzetten van de fiets. Hij is als programmamanager betrokken bij non-profitinitiatieven als Ons Brabant Fietst en bij Sjees Gangmakers, dat zich richt op werkgevers.

De ervaringen die hij de afgelopen twee jaar opdeed met actieve fietsbevordering in Brabant zijn relevant voor werkgevers in heel Nederland, denkt hij.

“De campagnenaam Sjees staat in Bredaas dialect voor fiets. En sjeesen is het snel verplaatsen van A naar B. Onze campagne is erop gericht om onder andere werkgevers te helpen om de fiets een prominente plek te geven in hun organisatie”, vertelt Lataster. “Wij krijgen onder meer financiering uit de B5, de grootste gemeenten van Brabant. Dat zijn Den Bosch, Eindhoven, Breda, Tilburg en Helmond. Verder is er ook steun van de provincie.”

Lees ook op Business Insider

Lataster herkent de argumenten die de fietsambassadeurs noemen om het gebruik van gewone fietsen en e-bikes te simuleren. Je kunt de motivatie van werkgevers volgens hem onderverdelen onder de noemers vitaliteit/gezondheid, bereikbaarheid/parkeren, duurzaamheid en economische redenen.

Vitaliteit en duurzaamheid worden belangrijker

Lataster ziet ook duidelijke verschuivingen in de motivatie van werkgevers om fietsen te stimuleren “Een paar jaar geleden stimuleerden werkgevers fietsen nog vooral om de bereikbaarheid te verbeteren en parkeerproblemen op te lossen. Nu komen de vitaliteit van medewerkers en duurzaamheid ook steeds meer naar voren als argumenten om meer werknemers op de fiets te krijgen.”

“Werknemers stimuleren om fysiek én mentaal fit te blijven, hoort echt bij goed en aantrekkelijk werkgeverschap”, zegt Lataster. Het draagt bij aan je imago én het biedt volgens hem ook economische voordelen: “Ziekteverzuim gaat echt omlaag als je medewerkers vitaler worden en dat scheelt ook gewoon in de kosten.”

Nu energiebesparing en het terugdringen van CO2-uitstoot door het klimaatakkoord hoog op de agenda staat, wordt fietsen ook steeds aantrekkelijker. Voor bedrijven wordt duurzaamheid daardoor een belangrijker thema, merkt Lataster.

Fietsen kan veel betekenen voor filebestrijding, het verlagen van de CO2-uitstoot, de gezondheid van werknemers en kosten van werkgevers, aldus Lataster. “Fietsen is niet zaligmakend of altijd de handigste vervoersoplossing, maar als meer mensen zeg 2 tot 3 dagen per week de fiets zouden pakken zou dat enorm positief zijn.”

Dit artikel is onderdeel van een serie over zakelijke e-bikes, mede mogelijk gemaakt door Hellorider.

Meer weten over de voordelen en kosten van een e-bike? En hoe werkt een e-bike van de zaak voor jouw personeel precies? Download nu helemaal gratis de whitepaper van Hellorider, waar al jouw vragen in worden beantwoordt