Het begon voor Rob Marcus op een zolderkamertje, inmiddels verkoopt zijn bedrijf Arte Viva in 65 landen deurveiligheidsstrips. Nu wil hij voet aan de grond krijgen in Chili.

Rob Marcus begon zestien jaar geleden op zijn zolderkamer met Arte Viva. De naam betekent ‘kunstig leven’. “Ik heb in die periode veel op de kinderen gepast, maar die zijn nu het huis uit waardoor mijn vrouw en ik ons meer kunnen richten op de zaken.”

Pas toen Marcus en zijn vrouw naast levenspartners ook zakenpartners werden ging het echt heel snel met de onderneming. “We vullen elkaar gewoon perfect aan, ook op het gebied van zaken.”

Dat blijkt uit de omzet, die vorig jaar met bijna 14 procent steeg. De start van dit jaar was veelbelovend, met een ruime verdubbeling van de inkomsten in januari in vergelijking met een jaar eerder.

Idee van groep uitvinders

Het was een moeizame weg van de zolderkamer naar een veiligheidsstripimperium. “We hadden geluk met een goede start. Desondanks waren de businessplannen veel te positief en duurde het altijd langer om mijn doelen te bereiken dan gepland.”

Marcus heeft na zijn studie veel gereisd en voor diverse internationale bedrijven gewerkt. "Ik heb het idee voor de deurstrips gekregen van een groep uitvinders en besloot dat met Arte Viva te gaan exploiteren. Maar ik merkte al snel dat de Nederlandse markt simpelweg te klein was."

Kindervingers gered

Het product van Arte Viva is vrij simpel: plastic strips die je over de scharnierkant van een deurlijst plakt. Voor ongeveer 16 euro voorkom je zo dat kinderen hun vingers tussen de deur krijgen.

Vingerbeknelling staat in te top vijf redenen waarom kinderen in Nederland naar het ziekenhuis moeten. Deuren zijn het vaakst de boosdoener.

In 2005 is er regelgeving ingevoerd om het gebruik van strips zoals die van Arte Viva te promoten bij kinderdagverblijven. Daardoor is het aantal kindervingers dat bekneld raakt in tien jaar tijd gehalveerd, volgens cijfers van het bedrijf.

Marcus heeft zelf geen traumatische vingerblessure opgelopen als kind. "Ik heb al mijn vingers nog en zelfs mijn kinderen is nooit zoiets overkomen. Maar dat kan ook zijn omdat ik mijn eigen strips in huis had hangen toen ze klein waren."

Overheid als zakenpartner

De strategie van Marcus in het buitenland focust zich meer op overheden dan particulieren. "We kunnen niet bij elk kinderdagverblijf gaan pitchen." Marcus probeert ministeries in de betreffende landen te overtuigen de veiligheidsstrips verplicht te stellen bij kinderdagverblijven. Als ministeries vervolgens die wetgeving invoeren, staat Arte Viva klaar om de strips te leveren.

rob-marcus

Deze strategie werkte in Europa, Azië en werpt langzaam ook zijn vruchten af in het Midden-Oosten. Met hetzelfde plan hoopt Marcus ook Zuid-Amerika te veroveren, waar het bedrijf maar beperkt actief is.

Hij schreef zich in voor het Oranje Handelsmissiefonds, een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Doel van het fonds is om mkb’ers te helpen bij het internationaal uitrollen van hun product. Arte Viva werd verkozen tot één van de tien winnaars.

Ambassadeursconferentie

Eind maart demonstreert Marcus als een van de winnaars zijn strips tijdens de Ambassadeursconferentie in Den Haag. De Nederlandse ambassadeur in Chili, Marion Kappeyne van de Coppello, is daarvan onder de indruk. "Als aanstaand grootmoeder grijpt dit mij zeker aan", zegt ze tijdens een speeddate met Marcus. De ambassadeur belooft om afspraken tussen de belangrijke ministeries en Arte Viva te regelen in Chili.

Zuid-Amerika en vooral Chili lijken een onverwachts goede afzetmarkt voor de strips. Het langgerekte land aan de Grote Oceaan heeft een socialistische regering waar veel wordt geïnvesteerd in onderwijs en veiligheid.

Ook is het aantal kinderdagverblijven 'booming'. Er worden er volgens Marcus op dit moment bijna 4.000 gebouwd door heel Chili. "Ik zie daar alleen maar mogelijkheden."

Concurrentie maakt troep

Maar ook landen waar de markt voor veiligheidsstrips klein is, zoals Panama en Columbia, zijn interessant voor Arte Viva. "Het is heel simpel. Vooral in Zuid-Amerika is de economie aan het opklimmen en daarbij zie je vaak een groei van kinderdagverblijven, zelfs als die er nu amper zijn. Als onze contacten en infrastructuur al klaar liggen in die landen kunnen we optimaal profiteren van die groei en moet de concurrentie heel veel doen om ons in te halen."

Plastic strips die je op deuren plakt lijken vrij makkelijk na te maken, maar Marcus is niet bang voor concurrentie. "Die zal er komen, maar wij zijn de top op dit gebied. Laatst kwam er een kopie van ons product uit China binnen. Dat zijn zulke slechte kopieën, daar lachen we om."