• De Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock investeert 100 miljoen euro in de Britse maker van elektrische voertuigen Arrival.
  • Arrival heeft een elektrische bus ontwikkeld die makkelijk coronaproof gemaakt kan worden door stoelen fysiek te verwijderen en zo meer afstand tussen passagiers te creëren.
  • De aanschafprijs van de elektrische bus is vergelijkbaar met bussen die op traditionele brandstoffen rijden.

Het Britse elektrische vervoersbedrijf Arrival heeft een investering van 100 miljoen euro gekregen van BlackRock en kan daarmee volgend jaar zijn eerste minifabriek in de Verenigde Staten openen.

Het bedrijf heeft een elektrische bus ontwikkeld die makkelijk coronaproof gemaakt kan worden met zitplaatsen op de sociaal gewenste afstand.

De Arrival-bus is zo ontworpen dat de zitplaatsen flexibel kunnen worden ingedeeld, blijkt uit afbeeldingen van de binnenkant. De standaardindeling bestaat uit twee stoelen naast elkaar, maar als er strenge coronamaatregelen van kracht worden kunnen er ook stoelen fysiek worden verwijderd. Daardoor kan er meer afstand worden gecreëerd tussen passagiers.

Foto: Arrival
Foto: Arrival

Arrival is in 2015 opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk. Er werken wereldwijd meer dan 1.200 mensen bij het bedrijf op kantoren in Nederland, de VS, Duitsland, Rusland, Israël en Luxemburg.

Het concept om stoelen leeg te laten wordt ook door andere transportbedrijven en vliegtuigmaatschappijen al volop gebruikt tijdens de coronapandemie, maar stoelen die makkelijk fysiek verwijderd kunnen worden zijn niet gebruikelijk bij bussen.

Foto: Arrival
Foto: Arrival

Naast de modulaire inrichting heeft de elektrische bus van Arrival ook het voordeel van een gunstige prijs. De aanschafprijs is vergelijkbaar met die van traditionele op fossiele brandstoffen rijdende bussen. Maar omdat er geen brandstof nodig is, kunnen kopers op lange termijn geld besparen, stelt het bedrijf.

Arrival ontwikkelt naast de coronaproof bus ook gewone elektrische auto's, elektrische taxi's en bezorgrobots. Ook heeft het bedrijf een opdracht van koeriersdienst UPS voor 10.000 elektrische bestelwagens.

LEES OOK: Het subsidieloket voor nieuwe elektrische auto’s sluit tot 1 januari – de autobranche reageert verbijsterd