• De jonge ondernemers Marc van Zuylen en Marnix Stokvis willen met hun bedrijf Aquablu de watermarkt opschudden.
  • Sinds 2016 bouwen zij slimme waterzuiveringssystemen voor de consumentenmarkt die de kwaliteit van drinkwater kunnen garanderen.
  • Met watertappunten voor in de supermarkt en op kantoor maken de ondernemers nu de stap naar een ander businessmodel onder de naam Aquablu Refill.  

Technologie gebruiken om gezond drinkwater te realiseren. Dat is wat Marnix Stokvis en Marc van Zuylen doen met hun bedrijf Aquablu. “Wij willen innovatie brengen in een markt die lang heeft stilgestaan”, stelt Van Zuylen.

Sinds 2016 bouwt het bedrijf slimme waterzuiveringssystemen voor de consumentenmarkt die de kwaliteit van drinkwater kunnen garanderen. Als publiciteitsstunt verkochten ze gefilterd Amsterdams grachtenwater in een fles.

Met watertappunten voor in de supermarkt en op kantoor maken de ondernemers nu de stap naar een ander businessmodel onder de naam Aquablu Refill.  

Aan Business Insider vertellen de jonge ondernemers over hun nieuwste businessmodel en over hun ambitie om iedereen ter wereld van gezond drinkwater te voorzien.

Wat is Aquablu Refill precies?

Van Zuylen: “Onder die naam zullen we vanaf september slimme watertappunten plaatsen in supermarkten en kantoren in het hele land. Gebruikers kunnen bij die tappunten gefilterd kraanwater tappen naar wens: ze kunnen kiezen voor gekoeld of ongekoeld water en voor plat of bruisend.”

Stokvis: “Dit zogenaamde A-water is het eerste water in Nederland dat je in de supermarkt kunt kopen zonder fles. Je kunt je eigen flessen meenemen om te vullen. En diegenen die toch zonder eigen fles naar de winkel of naar kantoor komen, kunnen ter plekke een speciale herbruikbare Aquablu-aluminiumfles kopen voor hun water.“

“We houden de prijs van zowel het water als onze flessen bewust laag: je kunt al een fles water tappen vanaf 0,40 euro. Het is echt onze ambitie om mee te helpen aan de transitie naar een maatschappij vrij van wegwerpplastic. En om dat te doen moet je een grote groep consumenten bereiken.”

Maar consumenten kunnen toch gewoon een eigen waterfles met kraanwater vullen?

Van Zuylen: “Nederlands kraanwater is goed, maar niet goed genoeg. Er zitten helaas nog best wat vervuilers in ons drinkwater: van lood tot chemicaliën als PFAS (al zijn de gehaltes daarvan in Nederland ruimschoots onder de veiligheidsnormen, red). Wie zeker wil zijn van gezond water, kan ook in ons land nog steeds beter kiezen voor water uit de fles.”

“Met Aquablu Refill zuiveren wij het water van alle eventueel schadelijke stoffen, waarna ons systeem het op een natuurlijke manier mineraliseert. Zo krijg je mineraalwater zonder wegwerpverpakking en hoeven consumenten geen keuze meer te maken tussen duurzaamheid en gezondheid.”

Wat is het verschil met de huidige waterpunten die al op veel kantoren staan?

Stokvis: “In tegenstelling tot de watersystemen die je nu veelal bij bedrijven en instellingen ziet, maken wij gebruik van de technologie, die alle mogelijke schadelijke stoffen uit het kraanwater verwijdert. En via ons systeem kun je dus kiezen voor het water waar op dat moment je voorkeur naar uitgaat: gekoeld of op kamertemperatuur en met of zonder prik.”

“We willen voor kantoren gaan werken met een abonnementssysteem, zodat werknemers niet hoeven te betalen voor het water dat zij tijdens hun werkdag drinken.”

Lees ook op Business Insider

Foto: Aquablu

Waarom doen jullie dit?

Van Zuylen: “Sinds 1 juli is statiegeld voor kleine plastic flesjes ingevoerd om het plastic afval in ons land te verminderen. Een prima initiatief natuurlijk, maar wij geloven niet dat dit het probleem oplost. Wij waren al langer bezig met het ontwikkelen van ons nieuwe refill-systeem, maar de introductie van statiegeld op plastic leek ons het perfecte moment om dit uit te rollen. Het tappen van mineraalwater is volgens ons dé manier om plastic voor eenmalig gebruik verleden tijd te maken in deze markt.” 

Wat is jullie missie?

Stokvis: “Wij hebben de ambitie om vóór 2030 wereldwijd 1 miljard plastic flessen water te besparen. Dat betekent niet alleen een CO2-besparing van 80.000 ton, maar vanwege onze liter voor liter-campagne betekent het ook dat we 1 miljard liter water beschikbaar hebben gemaakt in ontwikkelingslanden. Onze belangrijkste missie is uiteindelijk om wereldwijd mensen te helpen aan gezond drinkwater.”

Van Zuylen: “Hier in Nederland kopen mensen meestal een flesje water, omdat ze hun dorst willen lessen en er geen kraan in de buurt is, maar in het buitenland – ook in veel Europese landen – halen mensen al hun drinkwater uit flessen, omdat kraanwater daar niet lekker of niet drinkbaar is. Er ligt dus nog een grote markt voor ons open.”

Lees meer over Better Capitalism op Business Insider: