De geruchten dat smartphonemaker Samsung mogelijk Google als standaard zoekmachine wil inruilen voor Bing op de Galaxy-smartphones, zou Apple wel eens in de kaart kunnen spelen. Dat denkt analist Wasmi Mohan van Bank of America.

Volgens Mohan heeft Apple nu een deal ter waarde van ongeveer 20 miljard dollar met Alphabet, het moederbedrijf van Google, om Google de standaard zoekmachine op alle iPhones en iPads te maken. Maar Apple zou bij het aflopen van dit contract later dit jaar mogelijk een betere onderhandelingspositie kunnen krijgen.

Zoekmachine Bing is door eigenaar Microsoft verrijkt met de technologie van AI-bot ChatGPT. Dat kan voor Samsung een reden zijn om Google te dumpen als voorkeursoptie op zijn smartphones.

“De opkomst van Microsoft als potentieel alternatief voor Google geeft Apple een betere onderhandelingspositie. Apple kan een hoger bedrag vragen voor een aantrekkelijke positie van Google op meer dan 2 miljard Apple-apparaten”, schrijft Mohan in een rapport.

Onder de huidige overeenkomst tussen Apple en Alphabet krijgt de maker van de iPhone naar schatting 80 procent van de inkomsten uit mobiel verkeer dat wordt gegenereerd door de zoekopdrachten via Google, aldus Mohan. De overeenkomst zorgt al lange tijd jaarlijks voor miljarden dollars aan inkomsten met een hoge winstmarge voor Apple.

"Apple heeft een langlopende relatie met Google waar het een aantrekkelijke omzet uithaalt, met een laag risico en een hoge winstmarge", stelt Mohan.

Maar nu Bing groeiende is door de integratie van ChatGPT, zou Apple opnieuw om de tafel kunnen gaan met Alphabet om nog betere voorwaarden voor de deal te bespreken. Apple zou zelfs kunnen overwegen om over te stappen naar Bing, als de huidige deal met Alphabet later dit jaar afloopt. Volgens Mohan zou Apple kunnen vragen om een groter aandeel van de omzet per gegenereerde zoekopdracht.

Als Apple zou overstappen naar Bing als standaard zoekmachine, kan dat echter een aanzienlijk risico met zich meebrengen. Als gebruikers namelijk beslissen om de standaard zoekmachine in dat geval terug te veranderen naar Google, zou het aantal zoekopdrachten met een hoge marge afnemen voor Apple.

"Een hoger tarief per zoekopdracht zou het verlies van marktaandeel in de totale zoekmarkt niet kunnen compenseren. Als Google meer kan betalen voor zoekopdrachten, kan het moeilijk worden voor Microsoft om te concurreren voor het contract", aldus Mohan.

LEES OOK: Vraag naar iPhone zakt in, merkt belangrijkste leverancier van Apple