Bezitters van een iPhone kunnen volgend jaar hun apparaat zelf repareren. Dat maakte Apple woensdag bekend.

Klanten die technisch genoeg zijn en de moed hebben om hun smartphone open te schroeven, kunnen officiële Apple-onderdelen bestellen in een speciale webshop. Vervolgens leidt Apple ze stap voor stap door de reparatieprocedure.

Apple Self Service, zoals de techgigant het initiatief noemt, gaat volgend jaar in de VS van start voor gebruikers die een iPhone 12 of 13 hebben. Kort na de initiële lancering rolt Apple Self Service ook uit in andere landen. Welke dit zijn, laat het bedrijf nog niet weten.

Self Service richt zich in het begin vooral op onderdelen die het meest sneuvelen zoals het scherm, de batterij en de camera’s van de iPhone. Uiteindelijk moeten reparerende klanten toegang krijgen tot meer dan 200 onderdelen en tools.

Technische achtergrond

Apple raadt het programma alleen aan voor mensen die denken dat ze voldoende technische achtergrond hebben. Het bedrijf zegt dat het voor de meeste mensen nog steeds verstandiger is om professionele hulp in te schakelen.

Het recht op reparatie van producten is al langer een heet hangijzer. Veel fabrikanten maken het steeds moeilijker om bijvoorbeeld telefoons te repareren. Waar je voorheen makkelijk zelf een batterij kon verwisselen, moet dit nu gedaan worden door een expert, met alle kosten van dien.

Het leidt ertoe dat apparaten eerder vervangen worden door nieuwere varianten, terwijl ze technisch gezien nog lang mee zouden kunnen gaan. Apple wil hier met het Self Service-programma iets aan doen.

Het programma zal uiteindelijk worden uitgebreid naar Mac-computers die Apple’s M1-chip gebruiken. Later worden ook minder vaak voorkomende reparaties onderdeel van het programma.

Apple verkoopt de onderdelen en het gereedschap aan consumenten en gebruikte onderdelen kunnen na voltooiing van een reparatie worden teruggestuurd naar Apple. Daarmee kan korting op volgende aankopen worden verkregen.

Het Nederlandse Fairphone heeft de filosofie van het zelf kunnen repareren van telefoons al jaren in hun ontwerpen verwerkt. Je kunt deze smartphones makkelijk in en uit elkaar halen en daarbij onderdelen vervangen. In tegenstelling tot Apple’s Self Service hoef je bij een Fairphone geen technische achtergrond te hebben. Het is voor elke gebruiker zeer simpel om reparaties uit te voeren.

LEES OOK: Een piloot liet z’n iPhone vallen tijdens het opstijgen – het grondpersoneel vond ‘m terug in ‘perfecte staat’