• TikTok, de tool van de Chinese overheid om ons allemaal af te luisteren en te confronteren met onze ondermaatse danskwaliteiten, zorgt voor meer problemen dan je zou denken.
  • Naast dat het je vermaakt met veel korte video’s, zorgt het ervoor dat andere socialmediaplatformen meer moeite hebben met het binnenhalen van omzet.
  • Er moet dus gecompenseerd worden met nog meer reclame.
  • Lees ook: Zelfs de machtige CAPTCHA kan AI niet bedwingen

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – De discussie rond TikTok kreeg recentelijk ook in Nederland een nieuwe wending. Het kabinet verbiedt de app op werktelefoons van rijksambtenaren. We zouden ermee indirect gigantische bergen data in de schoot van de Chinese overheid werpen. En elke vorm van gevoelige overheidsdata mag niet onder ogen van Xi Jinping komen. Het feit dat ambtenaren door het verbod mogelijk niet alleen privémail maar ook met een extra privé telefoon gaan rondlopen, wordt hierbij wel vergeten.

In de VS is het nog erger. Dat staat TikTok aan de vooravond van een compleet landelijk verbod, als het de overheid niet kan overtuigen dat het geen rare dingen met de verzamelde data doet. Hoe dat gaat aflopen is interessant, maar je kunt zeggen dat de schade voor de concurrentie al gedaan is. Zelfs als TikTok zich nu terugtrekt uit het land, hebben de andere socialmediagiganten te maken met een door TikTok opgelegd verdienmodel waar ze minder geld mee binnenharken.

Volgens een artikel van The Economist heeft TikTok er in zijn zesjarige bestaan voor gezorgd dat platformen als Instagram, YouTube, Facebook en zelfs Netflix en Spotify de korte, grappige video hebben moeten omarmen om geen publiek kwijt te raken. En hoe irritant je deze ontwikkeling ook vindt, het doet de platformen waarschijnlijk meer pijn dan dat het jou doet.

Het probleem is namelijk dat er veel moeilijker geld is te verdienen aan de korte video’s. Advertenties werken lang niet zo goed als degene die in je Instagram of Facebook feed staan. Ook kunnen ze minder vaak getoond worden en voelen gebruikers zich niet geneigd om op de advertentie te klikken, maar zullen ze hem eerder skippen. Kortom, de advertenties tussen de reels op Instagram leveren Meta veel minder op dan de statische advertenties die het tussen de foto’s aan je presenteert.

Dat zie je ook terug in de omzet die TikTok per gebruiker verdient. Het sociale netwerk verdient namelijk zo’n 30 cent per gebruiker per uur, schrijft The Economist. Dat komt neer op ongeveer 65 euro per gebruiker per jaar. De oude garde heeft hier nog een voordeel, want Instagram kan bijvoorbeeld nog teren op betere en volledigere gebruikersdata en haalt gemiddeld zo’n 190 euro per gebruiker per jaar op.

En hoewel Meta het zwaar heeft, heeft TikTok tot heden nog geen cent winst gemaakt. Sterker nog, de verliezen lijken alleen maar te groeien. Eind vorig jaar meldde moederbedrijf ByteDance nog dat de verliezen verdrievoudigd zijn, terwijl de omzet wel groeide. En TikTok liet weten dat het zijn salestarget met 2 miljard dollar verlaagde voor 2022.

De pijn wordt ook gevoeld bij Meta. Het bedrijf van Mark Zuckerberg beweert verlies te maken op de gebruikers die alleen maar Instagram Reels kijken en niet meer door de reguliere feed scrollen. Het verwacht dat het, met het agressieve advertentiebeleid dat het nu voert, aan het eind van het jaar quitte speelt. Maar het gaat nog wel even duren voordat Reels evenveel oplevert als de goede oude feed.

En dat agressieve advertentiebeleid geldt niet alleen voor de video’s die je tussen de Reels doorziet. Nee, Instagram vindt steeds meer locaties waar het je een reclame kan tonen. Als je tegenwoordig de app opent, is soms zelfs het eerste wat je ziet een advertentie. En probeer je iets te vinden in de app, dan wordt je ook geconfronteerd met een bedrijf dat je iets probeert te verkopen.

De inkomsten per gebruiker per uur moeten op een of andere manier hoog gehouden worden. Dus je kunt er donder op zeggen dat andere partijen ook andere manieren gaan vinden om je op meer plaatsen meer advertenties te tonen.

TikTok heeft ervoor gezorgd dat social media beperkt is tot het consumeren van de korte video. Het lezen van tekst en het bekijken van foto’s was makkelijker te verkopen en leverde meer omzet op, maar daar lijkt niemand behalve je grootouders meer in geïnteresseerd. De verliezen moeten gecompenseerd worden.

Of je het nu leuk vindt of niet, en of je nu wel of geen TikTok gebruikt, iedereen is de dupe van deze ontwikkeling. En de pijn daarvan voelen we nog lang nadat TikTok voor iedereen verboden is.

LEES OOK: Kan AI Silicon Valley tegen zichzelf beschermen?