Drie vestigingen van verschillende flitsbezorgers in de Amsterdamse wijk De Pijp moeten hun deuren sluiten. De gemeente meldt dat de zogenoemde dark stores in strijd zijn met het bestemmingsplan en dat de impact van de vestigingen op de buurt te groot is.

“Er wordt veel overlast ervaren en bij controles zijn meermaals overtredingen vastgesteld”, zo staat in een persbericht. Het gaat om vestigingen van Getir, Zapp en Gorillas.

De winkels zitten er sinds 2021, volgens de gemeente op locaties die bedoeld zijn voor detailhandel. “Winkels waar klanten in en uit lopen en producten kunnen uitkiezen.” Omdat de ruimtes niet publiek toegankelijk zijn voldoen de dark stores niet aan de eisen uit het bestemmingplan.

Daarnaast worden de centra vaak bevoorraad, voortdurend bezocht door de flitsbezorgers en zijn ze buiten de gebruikelijke winkeltijden open. Dat zorgt volgens de gemeente voor verkeershinder, geluidsoverlast, fietsparkeeroverlast en afvaloverlast.

De gemeente heeft een voornemen tot last onder dwangsom opgelegd. Dat betekent dat de flitsbezorgers eerst nog op dit voornemen kunnen reageren. Als daarna een last onder dwangsom volgt, moeten de winkels dicht. Gebeurt dat niet op tijd, dan volgt een dwangsom van 20.000 euro.

Amsterdam strijdt al langer tegen de dark stores in de stad. Zo besloot het stadsbestuur eind januari om voorlopig geen nieuwe vestigingen voor flitsbezorging meer toe te staan. Eerder deze maand werd een vestiging van Zapp in Amsterdam-West ook gevraagd om te sluiten.

Veel gemeentes zijn flitsbezorgers zat

Niet alleen Amsterdam neemt stappen tegen flitsbezorgers. Eerder namen onder meer Rotterdam, Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen maatregelen.

Ook in andere gemeenten focussen de klachten zich op de 'dark stores', die in feite magazijnen zijn met afgeplakte ruiten die vaak in de binnenstad zijn gevestigd. Omwonenden klagen over geluidsoverlast van af en aan rijdende busjes en koeriers die op een klus wachten. Hun fietsen zouden de stoep blokkeren. De noodgang waarmee ze de bestellingen bezorgen, zou bovendien zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties.

Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen willen flitsbezorging reguleren zodat deze niet tot overlast leiden, bleek eerder uit een rondgang van NRC. Zo zijn nieuwe vestigingen van flitsbezorgdiensten in Arnhem binnenkort alleen mogelijk met een vergunning.

Amstelveen werkt aan besluitvorming "die de huidige mogelijkheden voor dark stores beperken", aldus woordvoerder van de gemeente tegen NRC. Ook Groningen en Den Haag willen flitsbezorgers met regelgeving uit de binnenstad weren.

Rotterdam, dat 13 magazijnen telt, heeft in februari een vestigingsverbod van maximaal een jaar ingesteld voor nieuwe dark stores en werkt aan een nieuw bestemmingsplan om de vestiging ervan in de goede banen te leiden.

De Amsterdamse gemeenteraad stemde in januari in met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om de komst van nieuwe dark stores te bevriezen.

De gemeente Amsterdam, die 31 minimagazijnen telt, gaat het komende jaar bekijken waar dark stores wel of niet kunnen vestigen en onder welke voorwaarden. Ook in Amsterdam is een nieuw bestemmingsplan in de maak waarin de regels voor dit nieuwe bedrijfstype worden vastgelegd.

Flitsbezorgers als Getir, Flink, Gorillas en Zapp zijn actief in 29 Nederlandse gemeenten.

LEES OOK: Zo overleven flitsbezorgers als Getir en Gorillas met flinterdunne winstmarges: focus op gemaksproducten en beperkte keuze