Booking.com is een schoolvoorbeeld van een startup die had kunnen uitgroeien tot een Nederlands equivalent van online reuzen uit Silicon Valley. Maar net toen het van origine Nederlandse Booking op het punt stond een wereldspeler te worden, werd het gekocht door een Amerikaanse partij.

De ironie: de Amerikaanse moederpartij Priceline verandert nu, 13 jaar later, haar naam in Booking.

In 2005 verkochten oud-Booking.com-CEO Kees Koolen en het management de Nederlandse hotelvergelijkingswebsite voor 110 miljoen euro aan het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf Priceline.

Inmiddels weten we dat Booking.com goed is voor zo’n 80 procent van de totale omzet van Priceline Group, dat een totale beurswaarde heeft van omgerekend 74 miljard euro. Ten tijde van de aankoop van Booking in 2005 was Priceline iets minder dan één miljard waard op de beurs.

“Toen wij het bedrijf aan Priceline verkochten was er simpelweg geen investeringsgeld in Europa te vinden, wel in Amerika”, zei Koolen afgelopen jaar in een interview met NRC Handelsblad. “Booking.com had kunnen worden voor de Nederlandse economie wat Philips vroeger was, en dat is door de overname door Priceline niet gebeurd.”

Afgelopen woensdag kondigt Priceline haar rebranding aan. Vanaf 27 februari heet het Amerikaanse bedrijf Booking Holdings. CEO Glenn Fogel in een persverklaring: "De afgelopen twee decennia is onze business uitgegroeid van alleen Priceline.com in de Verenigde Staten naar zes vergelijkbare merken met hoofdkantoren over de heel wereld.

"Ons grootste merk is Booking.com, met gemiddeld meer dan één miljoen boekingen per dag."

(klik voor uitvergroting; volg hier de beurskoers van Priceline/Booking Holdings)

LEES OOK: Deze mega-investeerder wil dat Europese startups niet te vroeg verkocht worden – zoals bij Booking.com in Nederland gebeurde