De twee partijen stellen voor af te zien van de vliegticketheffing en veel
eerder dan verplicht is te gaan deelnemen aan de wereldwijde handel in
emissierechten. "Geld dat moet worden betaald voor de uitstoot van CO2,
komt terecht in een pot bestemd voor milieuprojecten in de Derde Wereld,"
licht een woordvoerster van Schiphol toe. "Op die manier komt de
heffing direct ten goede aan het milieu." De huidige marktprijs voor de
uitstoot van CO2 is ongeveer tien euro per ton. De 10 miljoen ton die
luchtvaartmaatschappijen volgens de partijen per jaar uitstoten, zou dus 100
miljoen euro opleveren.
Het kabinet wil een heffing op vliegtickets invoeren die per jaar meer
opbrengt: zo’n 350 miljoen euro. De luchtvaartsector zegt echter dat hier
sprake is van een gewone rijksheffing. De opbrengst komt terecht in de
staatskas, aldus Schiphol. "Nergens staat dat deze heffing ten goede
komt aan het milieu," aldus de woordvoerster.
In beide scenario’s is overigens de passagier de betaler.
Bij de Europese Commissie ligt momenteel een voorstel waarin staat dat de
luchtvaartsector in 2011 moet gaan deelnemen aan de handel in
emissierechten. De luchthaven en de vliegtuigmaatschappij stellen nu voor
hier al volgend jaar mee te beginnen en verder af te zien van de
voorgestelde ecotax.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat weten op de hoogte te zijn van
het voorstel. Een officiële reactie is er nog niet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl