In haar eerste interview sinds de uitbraak van het coronavirus spreekt AH-directeur Marit van Egmond over de druk die het legt op de supermarktketen en zijn werknemers.

Albert Heijn had al een crisisteam samengesteld voor Nederland begon te hamsteren, maar ”het was onmogelijk om je op zulke enorme pieken voor te bereiden”.

De CEO verwacht dat de supermarktbranche digitaler uit de coronacrisis komt: “Als je eenmaal bekend bent met de online boodschappen doen, wordt het onderdeel van je routine.”

Het hamsteren is inmiddels wat afgenomen, maar volgens de CEO van Albert Heijn, Marit van Egmond, is de rust in de Zaanse super nog niet wedergekeerd. De coronacrisis vraagt nog altijd veel van haar medewerkers en de distributeurs, vertelt ze in haar eerste interview met Distrifood sinds de uitbraak van het virus.

“Ik heb het bijvoorbeeld over plexiglazen schermen die binnen twee dagen in alle 2.000 winkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall moesten worden geplaatst. Een enorme klus. En dan hebben we het niet eens over de hesjes die ons personeel nu moet dragen, het deurbeleid wat we hanteren en de controle in de winkel op het houden van 1,5 meter afstand. Dat zijn een heleboel nieuwe taken die onze mensen er ineens bij hebben, we vragen veel van hen op dit moment.”

Ons crisisteam kwam in de ‘hamsterperiode’ 3 keer per dag samen

“We zagen het al een tijdje aankomen. De eerste tekenen waren er toen de handgel de winkels uitvloog”, vertelt van Egmond over de eerste weken van maart waarin Nederlanders massaal zeep, handgel en wc-papier begonnen te hamsteren. “Zeker na de persconferentie van premier Rutte werd het ineens heel serieus en zag je in een uur tijd ongelooflijk veel klanten naar onze winkels toekomen.”

Voor het hamsteren in Nederland begon, kregen van Egmonds Ahold Delhaize-collega’s in het buitenland al met het fenomeen te maken. Daarom had ze al een crisisteam samengesteld dat in eerste instantie twee keer per dag bij elkaar kwam. “maar toen het echt los begon te gaan, werd dat drie keer. We hadden ter voorbereiding verschillende scenario’s uiteengezet die zouden kunnen komen, maar je kunt je nooit 100 procent op zulke enorme pieken voorbereiden. Het was lastig om het qua bevoorrading voor elkaar te krijgen, maar inmiddels kunnen wij de volumes goed aan.”

Lees ook op Business Insider

‘De supermarktbranche komt digitaler uit de coronacrisis’

Van Egmond ziet een hoop veranderingen in het gedrag van de consumenten. Zo wordt er veel meer gebruikgemaakt van de zelfscankassa’s en moet Albert Heijn bijna dagelijks de capaciteit opkrikken om aan de vraag naar de bezorging van boodschappen te voldoen.

De AH-topvrouw verwacht dat deze patronen blijvend zijn en dat de coronacrisis veranderingen, zoals online boodschappen doen, in een stroomversnelling heeft gebracht. “Als je eenmaal bekend bent met de online experience, wordt het onderdeel van je manier van boodschappen doen. Misschien niet in de frequentie van deze coronaweken, maar het blijft hangen. Onze branche zal digitaler uit deze crisis komen.”

Lees meer: