• De kaasschappen zijn bij veel Albert Heijns al enkele dagen leeg.
  • Dat komt doordat een leverancier vorige week slachtoffer werd van gijzelsoftware.
  • Binnen een paar dagen moet kaas weer gewoon verkrijgbaar zijn bij Albert Heijn.

Leverancier Bakker Logistiek hoopt binnen een paar dagen weer alles te kunnen leveren. Dat bevestigt directeur Toon Verhoeven na eerdere berichtgeving van De Telegraaf.

Bakker Logistiek werd vorige week gehackt, wat leidde tot tekorten aan met name kaas bij supermarktketen Albert Heijn.

Volgens Verhoeven ging het om een aanval met gijzelsoftware. Daardoor vielen de automatiseringssystemen uit en moest al het werk opeens met de hand worden gedaan.

Inmiddels werkt alles weer. Of er losgeld is betaald wilde de directeur van Bakker Logistiek niet zeggen. Het bedrijf heeft aangifte gedaan bij de politie.

De logistiek dienstverlener levert naast kaas ook veel andere levensmiddelen aan “alle grote retailers”. Verhoeven kon niet precies zeggen welke klanten op dit moment een tekort hebben aan welke producten.

Bakker Logistiek is in gesprek met Albert Heijn over hoe de levering van de kaas weer kan worden hervat. “Het is aan de beterende hand momenteel”, zegt een woordvoerster van Albert Heijn.

Maandagmiddag waren veel opties, zoals jonge kaas, nog steeds tijdelijk uitverkocht op de website van de supermarkt. “Online is het nog wat lastig misschien qua bestellen van bijvoorbeeld roombrie, geraspte kaas of plakken kaas, maar de winkels worden beleverd”, aldus Albert Heijn.

Lees ook op Business Insider

Jumbo is ook een klant van Bakker Logistiek. Die supermarktketen houdt ook zelf voorraad aan en kan de meeste artikelen nog leveren.

Lees meer over supermarkten: