Albert Heijn vermeldt voortaan bij zijn huismerkproducten hoeveel CO2 er bij de productie en het transport is uitgestoten. De supermarkt introduceert het systeem dinsdag bij zo’n 130 vlees-, vis-, zuivel- en vegetarische producten. Ook komt het te staan op 1.100 producten in de webshop.

Dat maakt duurzaamheidsmanager Anita Scholte op Reimer maandagmiddag bekend tijdens een presentatie van het nieuwste duurzaamheidsverslag van Albert Heijn op het hoofdkantoor in Zaandam.

Vanaf medio mei zal de supermarkt ook bij groente- en fruitproducten vermelden wat de CO2-uitstoot is. De rest van de 11.000 eigen producten zullen op termijn volgen, aldus Scholte op Reimer. Op producten van andere partijen komt het niet te staan.

Geen systeem met kleurcodes, zoals bij Nutri-scores

Opvallend is wel dat Albert Heijn er niet voor kiest met kleurcodes te werken, zoals bij de Nutri-scores voor gezondheid. Hierbij staat een groene score voor een gezond product en geeft een rode kleur aan dat het product niet gezond is.

In plaats van zo'n kleurcode geeft Albert Heijn per product in een getekend wolkje het CO2-equivalent - een verzameling broeikasgassen - per kilogram product aan. Voor eieren is dat bijvoorbeeld 2,7 kilogram en voor zalm 3,8 kilogram.

Om te weten of dat veel of weinig is, moet je eigenlijk al enige kennis van klimaatwetenschap hebben. Waarom Albert Heijn niet gewoon met zo'n overzichtelijke kleurcode werkt, blijft onduidelijk. Of de supermarkt bang is dat producten met zo'n rood label slechter zullen verkopen? Dat laat Scholte op Reimer maandag in het midden. Ze houdt het erop dat het doorvoeren van zo'n 'wolkje' al een hele klus was en dat het project nog maar net nieuw is - wie weet dus wat nog kan volgen.

In recepten in Albert Heijn-blad Allerhande staat volgens Scholte op Reimer overigens al wel zo'n duurzaamheidslabel, voorzien van een duidelijke kleur.

Albert Heijn deed onjuiste duurzaamheidsclaims

Albert Heijn werd afgelopen week door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt vanwege onjuiste duurzaamheidsclaims. De supermarkt adverteerde in vestigingen dat het de "duurzaamste supermarkt" is, zonder dit te baseren op concrete duurzaamheidsacties. De supermarkt bleek zich te baseren op hoe duurzaam klanten de supermarkt zagen.

Zijn supermarkt is de fout ingegaan, gaf Albert Heijn-directeur Johan van der Zanden maandag toe tegen NU.nl. "We zullen dat soort claims niet meer in onze winkels hangen. De duurzaamheidsregels van de ACM zijn goed en daar proberen we ons dan ook aan te houden."

Gemeten over de hele productie- en verkoopketen stootte Albert Heijn afgelopen jaar 9.608 kiloton CO2-equivalent uit, blijkt uit het maandag gepubliceerde duurzaamheidsverslag. Dit is inclusief de C02-uitstoot van de productie van alle levensmiddelen die de supermarkt verkoopt.

In 2030 moet de zogenoemde scope 3-uitstoot van de supermarktketen met 45 procent zijn teruggedrongen om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Om dichterbij die doelen te komen, kondigt de supermarkt opvallend genoeg nieuwe vleesproducten aan.

Gehakt van rund en kip leidt tot minder uitstoot

Het gaat hier om zogenoemde "hybride" vleesproducten, bijvoorbeeld gehakt waarbij de helft van het rundvlees door kippenvlees is vervangen. Bij de productie van kippenvlees worden minder broeikasgassen uitgestoten, aangezien kippen geen methaangas produceren. De CO2-uitstoot daalt dan ook met 37 procent als je de helft van het rundervlees door kippenvlees vervangt, aldus Scholte op Reimer. Tevens zou de prijs erdoor met 10 tot 20 cent afnemen.

Er komen ook "hybride" worstjes en burgers, aldus Scholte op Reimer. Hierbij zal Albert Heijn tevens deels met eiwitten werken die als restproduct overblijven bij de slacht.

Wel blijven producten met puur rundergehakt ook in het schap liggen. Het doel is volgens Scholte op Reimer dan ook niet om dergelijke producten uit te faseren. Worstjes of burgers waarbij de helft van het vlees door plantaardige producten is vervangen, komen er voorlopig dan weer niet.

Wasmachine mag op 20 graden, vindt Albert Heijn

Een derde aankondiging die Albert Heijn doet om de uitstoot terug te dringen, is het verminderen van verpakkingen. De supermarkt stelt sinds 2018 al ruim 19 miljoen kilogram aan verpakkingen te hebben bespaard door efficiënter te verpakken. Bijvoorbeeld door een hengsel van emmertjes af te halen of door kip in een transparant in plaats van geel bakje te verpakken.

De supermarkt wil dit idee nu verder doorvoeren bij de producten in het schap. Spuitknoppen bij schoonmaakproducten moeten eraf en wc-rollen moeten meer papier kunnen dragen, waardoor vrachtwagens minder vaak hoeven te rijden. De supermarkt stelt hiervoor samen te werken met producenten van grote A-merken, waaronder Procter & Gamble en Unilever.

Opvallend is tot slot dat Albert Heijn wasmiddelen stelt te willen aanbieden waarbij gebruikers de wasmachine op 20 graden kunnen draaien. Volgens de supermarkt zou dat niet slecht zijn voor wasmachines en besparen klanten er energie door.

LEES OOK: Zomer vol hitterecords: 5 kantelpunten voor klimaatrampen die door opwarming aarde mogelijk al ingezet zijn