Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
3:48

Gebruik je de airco in je auto, dan gebruik je extra energie. Bij benzine- en dieselauto’s is de vuistregel dat het gebruik van de airco leidt tot zo’n 10 procent meer brandstofverbruik. Bij stekkerauto’s is dat 17 procent.

Nu zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om de airco helemaal niet te gebruiken, want benzine- en energieprijzen zijn op dit moment niet mals. Maar zitten zweten in de auto is ook geen pretje, zeker niet tijdens langere ritten.

Benieuwd hoe je je auto zo efficiënt mogelijk kan koelen (en zo je extra brandstofverbruik kan beperken)? Hieronder bespreken we 5 tips.

1. Open de ramen

Dit klinkt heel tegenstrijdig. Want dan blaas je de net gekoelde lucht toch zo het raam uit? Toch helpt het omlaag rollen van de ramen in sommige omstandigheden.

Stap je net in de auto, open dan alle ramen en zet de airco aan op de hardste stand. Hierdoor blaas je de warme lucht de auto uit. Heb je je ramen dicht, dan moet de airco deze lucht koelen, wat langer duurt. Voel je dat de temperatuur in de auto snel begint te dalen, rol dan de ramen weer omhoog.

Met deze truc is je auto sneller koel en hoeft de airco dus minder hard te werken. Dat scheelt weer in de extra energie, en dus de brandstof, die nodig is.

Soms is het efficiënter om met de ramen open te rijden dan de airco aan te zetten. Volgens verschillende tests scheelt het brandstof als je tot 80 kilometer per uur de open ramen boven de airco verkiest. Rijd je harder, dan wordt de airco goedkoper. Dit komt omdat de motor dan harder moet werken door de luchtweerstand van de open ramen.

2. Vervang de luchtfilter

Dit zou je eigenlijk met enige regelmaat moeten doen, want het is ongezond om met een vieze luchtfilter rond te rijden. Naast vieze lucht, kan een filter ook (gedeeltelijk) verstopt raken door langdurig gebruik en ophoping van stof en andere materialen. Dat komt de luchtstroom in de auto niet bepaald ten goede.

Dat resulteert op zijn beurt weer in een inefficiëntere werking van de airco. Deze moet dan beter zijn best doen om de lucht in de auto te koelen. En dat kost weer meer energie, dus meer brandstof of elektriciteit.

Lucas Oliveira/Pexels

3. Laat de airco eens per jaar reinigen

Wat voor de luchtfilter geldt, geldt ook voor de airco. De verdamper waar de gekoelde lucht doorstroomt kan vies worden, waardoor de optimale werking afneemt. Een reiningsbeurt kan daarbij dus helpen.

Maar let op, want bij reinigingsbeurten wordt ook vaak ‘het vullen van de airco’ meegenomen. Dit is iets wat eigenlijk niet zou moeten gebeuren. Een airco is een gesloten systeem dat alleen bijgevuld moet worden als er een lek in is ontstaan. Een verminderde werking van de luchtkoeler door een tekort aan koelvloeistof wijst dus op een probleem in het systeem dat verholpen moet worden. Vullen is symptoombestrijding en helpt dus alleen voor korte periodes.

Idealiter zou je de airco enkele minuten voor het einde van de reis moeten uitschakelen. Hierdoor kan de verdamper opdrogen en voorkom je schimmelgroei en nare luchtjes. Als extra voordeel raak je hiermee al gewend aan de buitentemperatuur en is de schok niet zo groot als je uit de auto stapt.

4. Gebruik de airco ook op koudere dagen

Als het buiten koud is, heb je de airco logischerwijs niet nodig. Maar toch kan het verstandig zijn om hem ook dan af en toe aan te zetten. Niet alleen helpt het met het drogen van de lucht in de auto, wat onder meer beslagen ramen voorkomt, ook houdt het de rubbers en alle bewegende delen in het systeem gesmeerd.

Hiermee voorkom je dus niet alleen dure reparaties op de lange termijn, ook zorg je er hiermee voor dat de airco optimaal werkt als je hem wel nodig hebt.

5. Gebruik 'climate control'

Als je climate control hebt, gebruik deze dan op de ingestelde temperatuur. De software die deze systemen aanstuurt zorgt automatisch voor een optimale werking. Hiermee beperk je het brandstof- en energieverbruik van de auto.

LEES OOK: De solid state-batterij voor elektrische auto’s levert extra actieradius én milieuwinst – maar er zijn nog 3 flinke obstakels