- Huizenverhuurplatform Airbnb geeft verhuurders die een jaar lang alleen maar goede beoordelingen krijgen, de status van ‘superhost’.
- Insider sprak met drie Amerikaanse Airbnb-verhuurders die deze status hebben bereikt.
- Ze vertellen hoe je als verhuurder een vijfsterren-review kan krijgen.
- Lees ook: Brussel wil met registratieplicht Airbnb en andere verhuurplatforms aan banden leggen
Airbnb geeft alleen de “superhost”-status aan verhuurders die constant goede beoordelingen krijgen van hun gasten en voldoen aan andere criteria om aan te tonen dan ze boven de rest uitstijgen.
Drie Amerikaanse superhosts vertellen aan Insider dat goed zichtbaar zijn op Airbnb en in zoekresultaten cruciaal is om een vijfsterrenbeoordeling te krijgen.
Ze leggen uit hoe ze hun status van superhost hebben verworven en wat ze doen om veelgemaakte fouten te vermijden.
Jacquie Mosher runt 60 Airbnb’s

Jacquie Mosher. Foto via Jacquie Mosher
Jacquie Mosher begon in 2014 met het verhuren van haar benedenverdieping in de Amerikaanse stad Colorado Springs voor 120 dollar per nacht als aanvulling op haar inkomen van een chocoladewinkeltje. Nadat haar woning op de eerste pagina van de zoekresultaten van Airbnb terecht kwam, begon ze andere verhuurders te adviseren en groeide haar aanbod met acht andere woningen.
In 2019 begon ze met het fulltime managen van de woningen en inmiddels heeft ze 60 Airbnb's in beheer, van Colorado tot Florida. Mosher heeft inmiddels maar liefst 4.300 vijfsterren-beoordelingen gekregen en legt uit wat ze doet om superhost te blijven.
Volgens Mosher moeten hosts niet proberen zoveel mogelijk bedden in de woning te proppen, omdat gasten daar gefrustreerd van kunnen raken. "Als er geen ruimte is voor twaalf mensen in de keuken of de woonkamer, kunnen er geen twaalf mensen slapen in de woningen", zegt Mosher. Te veel gasten in een woning kan ook leiden tot meer schade en slijtage.
Kleine dingen zoals een platenspeler kunnen helpen om een vijfsterren-beoordeling te krijgen. Mosher zegt dat hosts vooral ook moeten zorgen om het buiten zo leuk mogelijk te maken.
"Je kan een heel ouderwets interieur hebben, maar als je buiten leuke lichtslingers hebt hangen, een 'hottub' hebt staan en echt investeert in de buitenruimte, dan kan je veel meer geld vragen voor een overnachting", stelt Mosher. "Vooral als je voorzieningen hebt die andere woningen in de omgeving niet hebben."
Om op hoofdpagina van de website van Airbnb te komen, waardoor het waarschijnlijker is dat geïnteresseerden de advertentie zien, is het volgens Mosher van belang om goede trefwoorden te gebruiken.
Verder zorgt ze ervoor dat ze alle voorzieningen - tot shampoo aan toe - meeneemt in haar advertentie.
Mosher adviseert verhuurders om een professionele fotograaf in te huren om de woning goed in beeld te brengen, ook de ruimtes tussen de verschillende kamers zodat potentiële gasten de ruimte goed kunnen visualiseren.
Melissa Forrest runt 10 Airbnb-woningen samen met haar man

Zev en Melissa Forrest. Foto via Zev and Melissa Forrest
Melissa Forrest en haar man hebben hun spaargeld gebruikt om in 2018 twee Airbnb's te beginnen in Californië. Nu runnen ze 10 Airbnb's en boeken ze gemiddeld zo'n 35.000 dollar omzet per maand. Forrest zegt meer geld te vragen dan concurrenten, maar genoeg klanten te hebben.
Volgens Melissa heeft het erg geholpen om veel aandacht te besteden aan het verbeteren van de zoekresultaten, waardoor advertenties hoog in de zoekresultaten verschijnen en daarmee zorgen voor meer boekingen. Het koppelt vult elk onderdeel van de Airbnb-advertenties in en update advertenties ook regelmatig.
"Als we een nieuw meubelstuk krijgen of iets anders toevoegen aan het interieur, nemen we een foto en plaatsen dat erbij op het profiel", zegt Forrest. "Als we bijvoorbeeld een 'pack-and-play' kopen voor kinderen, voegen we daar een foto van toe aan onze advertentie en updaten we ook de beschrijving."
Forrest zegt dat makkelijk te lezen beschrijvingen onder de foto's helpen om de aandacht van potentiële huurders te trekken en vast te houden. Ze raadt nieuwelingen op het platform aan de hoogtepunten van de woning mee te nemen in de kop en de samenvatting van de woningomschrijving, zoals bijvoorbeeld uitzicht op zee, zodat de advertentie een hoger plekje krijgt op de website van Airbnb.
Om de status van superhost te krijgen is het ook van belang goed te communiceren met de gasten tijdens hun verblijf. "Onze vuistregel is om tussen acht uur 's ochtends en tien uur 's avonds binnen maximaal 3 uur te reageren op vragen of verzoeken van gasten. Als we een bericht krijgen terwijl we slapen, is het oké om de volgende ochtend te beantwoorden", zegt Forrest.
Ze waarschuwt ook voor het afzeggen van reserveringen. "Als Airbnb een reservering cancelt, is dat voor ons als hosts geen probleem", zegt ze. "Maar als wij zelf een reservering afzeggen, kan dat onze status als superhost schaden en dan zakken we op de website."
Genesis Hinckley is ongeveer 10 uur per maand bezig met de verhuur van een kamer in haar woning

Genesis Hinckley. Foto via Genesis Hinckley
Genesis Hinckley heeft een Airbnb opgezet voor extra inkomen naast haar werk als productspecialist bij Google.
Hinckley en haar man hebben een huis gekocht met de bedoeling de benedenverdieping te verhuren via Airbnb. Het koppel heeft de kamer helemaal opgeknapt, meubels gekocht en zich voor het interieur laten inspireren door Pinterest. Ze zijn zo'n 10 uur per maand bezig met het beantwoorden van berichten en schoonmaken.
Hinckley heeft afgelopen jaar al meer dan 70 keer gasten ontvangen. Ze denkt dat ze elke woning in een vijfsterren-Airbnb kan omtoveren. Volgens Hinckley is het van groot belang zo "compleet mogelijk" te zijn in de beschrijving van de woning.
"Geef dus aan of je als host in hetzelfde huis woont en of er kinderen, huisdieren of gedeelte ruimtes zijn. Andere dingen om aan te geven zijn de mogelijkheid tot parkeren en de afstand van de woning tot steden en attracties die gasten misschien willen bezoeken", zegt ze.
Ze stuurt haar gasten tijdens hun verblijf geautomatiseerde berichten met de vraag hoe het gaat en of ze eventuele problemen kan oplossen.
"We sturen ook een bericht als ze vertrekken met iets als: 'Heel veel dank voor je verblijf en we hopen op een positieve beoordeling", zegt Hinckley. "Dat is niet alleen een aanmoediging om een positieve review achter te laten, maar geeft gasten ook de mogelijkheid om negatieve feedback te uiten."