• Betalingsverwerker Adyen handelde in de eerste zes maanden van dit jaar voor 216 miljard euro aan betalingen af.
  • De nettowinst van Adyen verdubbelde ruimschoots naar 205 miljoen euro.
  • Adyen kondigde donderdag ook aan voor maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, een betaalkaart te lanceren voor werknemers van bedrijven.

Betalingsbedrijf Adyen heeft naar eigen zeggen een sterk eerste halfjaar achter de rug. De onderneming zag met name dat bestaande klanten meer gebruikmaakten van de diensten van het bedrijf.

Adyen had de afgelopen tijd stevig geïnvesteerd in het uitbouwen van het dienstenaanbod voor juist deze groep en ziet zijn inspanningen nu beloond worden. Met name bedrijven die actief zijn in de zogeheten platformeconomie waren een belangrijke aanjager van de groei.

Cijfers Adyen boven verwachting, maar mogelijk druk op winstmarge

Adyen verwerkte in de eerste zes maanden van dit jaar 216 miljard euro aan betalingen. Dat betekende een stijging met twee derde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De netto-omzet steeg met 46 procent tot 445 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en amortisatie van goodwill (ebitda) steeg met 65 procent in de eerste helft van dit jaar naar 273 miljoen euro. De nettowinst van Adyen verdubbelde ruimschoots naar 205 miljoen euro.

De nettowinst per aandeel kwam in de eerste helft van dit jaar uit op 6,73 euro, tegen 3,24 euro in de eerste helft in 2020.

In een marktcommentaar wezen analisten van IG Markets erop dat de winst per aandeel hoger lag dan de gemiddelde verwachting van 5,93 euro per aandeel. Ook het ebitda-resultaat en de omzet in de eerste helft van het jaar waren hoger dan verwacht.

Wel merken de analisten van IG Markets op dat netto-omzetstijging van 46 procent lager was dan de groei van het bruto transactievolume, die 67 procent bedroeg. “Dit wijst op een slinkende onderliggende marge.”

Het aandeel Adyen klom kort na de opening van de beurs op donderdag met 1 procent tot 2.406 euro. AEX-fonds Adyen heeft een marktwaarde van bijna 73 miljard euro.

Adyen introduceert zakelijke betaalkaart met Takeaway.com

De betalingssystemen van Adyen worden gebruikt door tal van grote bedrijven in de wereld. Zo behoren bedrijven als Facebook, Spotify en Uber tot de klanten van het bedrijf.

Adyen kondigde donderdag ook aan voor maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, een betaalkaart te lanceren voor werknemers van bedrijven, de Takeaway Pay Card. Hiermee kunnen deelnemende bedrijven werknemers zelf eten en drinken laten bestellen van Thuisbezorgd.nl en restaurantpartners, als alternatief voor bedrijfslunches.

LEES OOK: Nederlanders vinden korte wachtrij in de winkel en goede app of webshop belangrijker dan ‘virtual reality’ voor de winkelervaring