• Fintechbedrijf Adyen blijft hard groei, met een 43 procent hogere omzet over 2019.
  • Ook de winst gaat hard omhoog: per aandeel steeg de winst in 2019 met 56 procent.
  • Op de beurs betalen beleggers ongeveer 118 keer de winst voor het aandeel Adyen.
  • De hoge koers-winstverhouding betekent dat Adyen ook de komende jaren hard moet blijven groeien om aan de verwachtingen te voldoen.

Het blijft crescendo gaan met de Amsterdamse fintechparel Adyen. Winst en omzet stijgen hard. Dat betekent ook dat er veel verwachting in de koers van het aandeel zit.

De Nederlandse onderneming, die de betalingen regelt voor duizenden bedrijven wereldwijd, deed afgelopen tijd weer goede zaken met de aanwas van nieuwe klanten. Mede hierdoor ging ook de winst flink omhoog.

Naar eigen zeggen profiteert het bedrijf sterk van de groeiende populariteit van onlineshoppen en de opkomst van digitale betaalvormen, waarmee geen contant geld meer gemoeid is.

In totaal verwerkte Adyen vorig jaar circa 240 miljard euro aan betalingen. Dat is 51 procent meer dan een jaar eerder.

De jaaropbrengsten voor Adyen gingen met 43 procent omhoog naar 497 miljoen euro. Het ging ook goed met de winstgevendheid. Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 54 procent tot 279 miljoen euro. Onder de streep bleef 204 miljoen euro over, tegen dik 131 miljoen euro in 2018.

Kijk je naar de waardering van Adyen, dan zie dat de winst per aandeel over 2019 is uitgekomen op 6,69 euro. Beleggers reageerden donderdag positief op de cijfers van Adyen en stuurden het aandeel ruim 2 procent omhoog naar 790 euro. Daarmee betaal je als belegger 117 keer de winst voor het aandeel Adyen. Of dat redelijk is, hangt af van inschattingen over de toekomstige winstgroei.

Vergeleken met 2018 is de winst per aandeel van Adyen afgelopen jaar met 56 procent gestegen. Als de winst per aandeel de komende drie jaar telkens met ongeveer 50 procent blijft stijgen, bedraagt die in 2022 ongeveer 22,60 euro. Afgezet tegen de huidige aandelenkoers krijg je dan een koers-winstverhouding van ongeveer 35. Hamvraag is dus of Adyen het huidige groeitempo nog een aantal jaar weet vast te houden.

Adyen sluit grote deal met Alipay

De belangrijkste nieuwe samenwerkingsdeal van 2019 was met AliPay. Daardoor gaat Adyen ondersteuning bieden aan de Chinese webwinkelgigant Alibaba. Verder zal Adyen voortaan betalingen regelen van de apps van McDonald's. Het betalingssysteem van Adyen wordt stap voor stap beschikbaar gemaakt voor verschillende markten van de fastfoodketen. Eerder werden al grote namen als Facebook, Spotify, Uber en Netflix binnengehaald.

Adyen gaat ervan uit de komende tijd sterk te kunnen blijven groeien. De onderneming houdt vast aan zijn financiële doelstellingen die in 2018 bij de beursgang naar buiten waren gebracht. Daarbij gaat het bedrijf onder meer uit van een winstmarge van meer dan 55 procent voor de lange termijn. Afgelopen jaar zat Adyen daarboven met een marge van 56 procent.

Ook is bekend geworden dat oud-CDA-politicus Joop Wijn binnenkort vertrekt bij het fintechbedrijf. Wijn was onder meer minister van Economische Zaken en staatssecretaris van Financiën in verschillende kabinetten-Balkenende.

Hij ging in 2017, na een aantal jaren bij ABN AMRO gewerkt te hebben, aan de slag bij Adyen, waar hij als bestuurder verantwoordelijk werd voor strategie en risico. Inmiddels heeft hij het idee dat zijn taak erop zit. Volgens Adyen was Wijn vooral belangrijk bij het hele proces rond de beursgang van het bedrijf en het verkrijgen van een bankvergunning.

LEES OOK: 5 dingen die je misschien niet weet over Pieter van der Does, de CEO van Adyen en nummer 32 in de Quote 500