De voorgenomen overname van pakjesbedrijf TNT door zijn Amerikaanse collega Fedex wordt nauwkeurig onderzocht door de Europese Commissie. Intussen lobbyen de luchthavens van Luik en Parijs hard om het behoud van transporthubs van respectievelijk TNT en Fedex.

Eind juli legde de Europese Commissie een klein bommetje onder de beoogde overname van pakjesbedrijf TNT door het Amerikaanse Fedex. Eurocommissaris Margarethe Vestager van Mededinging wil nog eens goed kijken naar de deal waarbij Fedex 4,4 miljard euro neertelt om TNT in de eerste helft van 2016 in te lijven.

Brussel is beducht dat er bij internationale spoedzendingen en bij kleine pakketten te weinig concurrentie overblijft als er nog maar drie grote spelers zijn in Europa: Fedex/TNT, DHL en UPS. Dit kan nadelig uitpakken voor bijvoorbeeld kleine webwinkels.

Expreshubs Luik en Parijs

Maar dit is niet het enige dat speelt bij de beoogde samenklontering van TNT. De site Politico meldt vrijdag dat er bij de luchthavens van Luik en Parijs met argusogen wordt gekeken naar de overnameplannen.

Luik herbergt het Europese exprescentrum van TNT, waar dagelijks 42 vliegtuigen en 125 trucks kunnen worden ingezet voor expresdiensten. Het Parijse vliegveld Charles De Gaulle heeft op zijn beurt een groot distributiecentrum van Fedex met een oppervlakte van 77 duizend vierkante meter, waar wekelijks meer dan 300 vliegtuigen pakjes brengen en halen. De vrees is dat één van de twee het loodje legt bij een overname van TNT door Fedex.

Voor Luik is de aanwezigheid van de Europese hub van TNT van levensbelang. Aan de andere kant zijn volgens Politico al drie Franse ministers op bezoek geweest bij Fedex om te lobbyen voor behoud van het Parijse knooppunt. De Nederlandse-Amerikaanse overnamedeal kan dus nog voor de nodige ophef zorgen bij de Europese zuiderburen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl