Ze zijn steeds minder vaak te vinden op straat: vervuilende dieselauto’s met een bouwjaar van voor 2001.

Het aantal oude diesels is vorig jaar met 18 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar naar 155.000. Dat zijn 34.000 personen- en bestelauto’s minder dan een jaar eerder.

Sinds 2010 is driekwart van de oude diesels in Nederland verdwenen, zo meldt het CBS dinsdag. Dat jaar stonden 570.000 oude diesels geregistreerd.

diesels steden afgenomen

Verschillende grote steden namen de afgelopen jaren maatregelen om oude diesels uit hun binnenstad te weren. Zo werd er in Utrecht al in 2014 een sloopregeling ingesteld en een milieuzone in 2015. Een jaar later volgde Rotterdam.

En bij laatstgenoemde is de daling het grootst. Inwoners konden tot afgelopen vrijdag tegen een vergoeding hun oude diesel laten slopen. Door beide maatregelen daalde het aantal bijna met de helft tot 2200 stuks. Vergeleken met 2010 is de daling 86 procent.

Even ter vergelijking: in de overige zeer sterk stedelijke gemeenten daalde het aantal oude diesels met 21 procent ten opzichte van een jaar eerder.

diesels-rotterdam

In de andere grote steden was de daling rond de 21 procent. In Utrecht was tot begin vorig jaar een sloopregeling. In de stad, waar sinds 2015 ook een milieuzone geldt, daalde het aantal oude dieselauto's met 20 procent tot 1500 stuks. Het laagste aantal van de vier grootste gemeenten. In Amsterdam en Den Haag zijn nog geen milieuzones van kracht.

diesels-steden

"Goed nieuws voor de volksgezondheid dat het aantal diesels is gedaald, vooral in Rotterdam en Utrecht waar de milieuzones zijn ingevoerd," vindt Anne Knol, campagneleider Mobiliteit van Milieudefensie. "Uit eerdere evaluaties is gebleken dat de luchtkwaliteit door deze maatregelen verbetert. Om het leven in de stad nóg gezonder en prettiger te maken wordt het tijd dat steden meer publieke ruimte gaan reserveren voor duurzaam vervoer zoals wandelen, fietsen en het ov."

LEES OOK: 11 last minute tips voor als je met de auto op vakantie gaat in het buitenland