Sommige mensen zijn van nature erg georganiseerd, maar anderen hebben daar veel moeite mee. Misschien ben je te druk om op te ruimen of misschien gedij je juist goed in georganiseerde chaos.

Hoe dan ook kan een rommelig bureau je productiviteit verminderen en zorgen dat je je werk minder efficiënt doet, blijkt uit een onderzoek in The Harvard Business Review.

Daarnaast zijn er dingen die je beter niet op  je bureau kunt laten slingeren, zoals politiek campagnemateriaal of documenten met gevoelige informatie.

Of je nu een afgescheiden werkplek hebt, een hoekkantoor of midden in een grote kantoortuin zit, dit zijn negen dingen die je nooit op je bureau moet hebben liggen:


1. Lunch

Foto: Een pauze is goed voor je productiviteit. Bron: Daisy Daisy/Shutterstock

Je denkt misschien dat het slim is om je lunch aan je bureau op te eten, omdat je dan kan doorwerken, maar het is vaak juist slecht voor je productiviteit.

In een artikel van het Amerikaanse NPR uit 2015 legt professor Kimberly Elsbach van de Universiteit van Californië uit: “We weten dat de creativiteit en innovatie op gang komen als mensen van omgeving veranderen, vooral als ze naar buiten gaan.”

Lees ook op Business Insider

“Dus binnen blijven op dezelfde plek is funest voor het creatieve denkvermogen. Je moet kunnen kauwen op ideeën om tot een ‘aha’-moment te kunnen komen”, zegt Elsbach.


2. Vieze koffiemokken

Foto: Ruim koffiemokken op om extra rommel te voorkomen. Bron: Jelena Danilovic/Shutterstock

Niemand wordt blij bij het zien vieze koffiemokken. Haal ze weg.

“Je kan het beste een minuutje nemen om koffiemok direct na gebruik in de keuken te zetten”, zegt pr-manager Valli Vishnubhotla van AW Media tegen Business Insider.


3. Politieke uitingen

“Hoewel iedereen recht heeft op zijn eigen mening en overtuiging, kunnen collega’s misschien aanstoot nemen aan je politieke overtuiging”, zegt ondernemer en werkcoach Eugene Gamble tegen Business Insider.

Dat kan tot onnodige spanningen en conflicten leiden. Gamble stelt dat je politiek en werk beter gescheiden kunt houden.


4. Juridische documenten

Foto: Hou juridische documenten uit zicht. Bron: Jacob Lund/Shutterstock

Onderdirecteur Laura Small van reclamebureau RPA zegt tegen Business Insider dat medewerkers geen documenten op hun bureau moeten laten liggen die met juridische zaken te maken hebben, of die met het werk te maken hebben of persoonlijk zijn.

“Dat is meer informatie dan waar je collega’s recht op hebben”, zegt ze. Als je collega’s de informatie lezen, kan dat negatief uitpakken, helemaal als ze het verkeerd interpreteren.


5. Je telefoon

Foto: Je telefoon leidt af ook als je notificaties uitzet. Bron: WAYHOME studio/Shutterstock

Dit is waarschijnlijk de moeilijkste.

“Mobiele apparaten vormen een grote afleiding”, zegt leiderschapsexpert en ondernemer Judge Graham tegen Business Insider.

“Ik ben voor een ouderwetse vaste lijn”, zegt hij. “Daardoor kan er alleen contact met mij worden gezocht voor werkgerelateerde zaken en is mijn telefoontijd nuttig.”

Een onderzoek dat is gepubliceerd in The Journal of the Association for Consumer Research toont aan dat alleen al de aanwezigheid van je telefoon kan afleiden, ook als hij op stil staat of zelfs helemaal uit is.


6. Snoepjes

Foto: Hou snoepjes weg van je bureau om je niet te laten verleiden. Bron: Boiarkina Marina/Shutterstock

Zorg dat je geen koekjes, snoepjes en chocola op je bureau hebt als je gezond wil blijven.

“Je gaat al snel op de automatische piloot dooreten als je geconcentreerd aan het werk bent, zeker tijdens de gebruikelijke middagdip”, legt oprichter Ben Taylor van de HomeWorkingClub uit aan Business Insider.

“Of je nu op een kantoor werkt of thuis, zorg dat je caloriebommen in de keuken of in de pauzeruimte laat, zodat je je bewust moet inspannen om ze te pakken”, zegt hij.


7. Je cv

Foto: Je baas zou wel eens kunnen denken dat je weg wilt. Bron: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr/Attribution License

“Tenzij je bedrijf een massa-ontslag heeft aangekondigd en je er zeker van bent dat ook jouw baan verdwijnt, is een voor iedereen zichtbaar cv een verkeerde boodschap”, zegt loopbaancoach Roy Cohen.

Je kunt het vertrouwen van je baas schaden als hij of zij het cv ziet of erover hoort. Dat vertrouwen is moeilijk terug te winnen.


8. Persoonlijke verzorgingsproducten

Foto: Hou je tandenborstel thuis of in een la. Bron: Morgan/Attribution License/Flickr

“Een tandenborstel of een spiegeltje in je la is prima, maar nagelschaartjes, deodorant, allerlei make-upspullen en pincetten kun je beter tuis laten”, zegt Laura Small. Je maakt geen professionele indruk.

Ook luchtverfrissers en parfums zijn af te raden, stelt coach en consultant Jenn Watterman Moore: “Wat jij lekker vindt ruiken kan voor je buurman erg onplezierig zijn.”

LEES OOK: Ben je geen natuurtalent met smalltalk? Dit kun je beter doen dan vragen wat voor werk iemand doet