Als je sociale media, YouTube en recente mediaberichten moet geloven, dan is extreem gedrag van vliegtuigpassagiers schering en inslag.

En of dit gedrag nu vaker voorkomt of dat dit zo lijkt omdat alles vandaag de dag wordt vastgelegd, de vraag blijft: wat kan cabinepersoneel ertegen doen?

Tijdens de opleiding krijgt cabinepersoneel zes weken lang uitvoerig training in veiligheid. Tegen Business Insider vertelden stewards en stewardessen dat ze in extreme gevallen passagiers mag weigeren, passagiers mogen vastbinden of de de vlucht mogen omleiden. Sommige crewleden mogen in noodgevallen zelfs tasers gebruiken.

“Het enige wat we allemaal willen, is aan boord gaan en op onze bestemming arriveren”, aldus Annette Long, een stewardess met zestien jaar ervaring, tegen Business Insider. “Niemand heeft behoefte aan problemen”.

Dit laat onverlet dat passagiers wettelijk verplicht zijn de aanwijzingen van het cabinepersoneel op te volgen. “Het is niet mijn taak om te handhaven – mijn taak is om jou te laten weten dat sommige dingen nou eenmaal niet kunnen. Doe je dat toch, dan grijp ik in””, aldus Long.

Overschrijdt de passagier toch die grens en rapporteert een crewlid dat, dan is het aan de piloot in te beslissen wat er moet gebeuren.

“De meeste piloten zeggen tegen ons: ‘Als jullie een probleem hebben met een passagier, dan hebben wij ook een probleem met die passagier’. Ze staan voor 100 procent achter ons”, aldus Long.

Lees ook op Business Insider

Kortom, we moeten het dus heel bont maken om uit het vliegtuig gezet te worden. Hoe bont precies?


Zorg ervoor dat je onder invloed bent van drank of drugs

Foto: Universal Pictures

“Ben je dronken en hebben ze dat bij de gate niet opgemerkt, dan ga je niet mee de lucht in en mag je het toestel verlaten. Niemand wil dat je op 35.000 voet hoogte herrie gaat schoppen. De meeste mensen doen dat natuurlijk niet, maar wij nemen daar geen enkel risico mee. Hoe klein ook”.


Laat symptomen zien van een of andere ziekte

Foto: REUTERS/Michaela Rehle

“We hanteren een strikt beleid ten aanzien van zieke mensen. Zieke mensen, zoals iemand die braakt, komen niet aan boord”, aldus een stewardess met dertig jaar ervaring tegen Business Insider.


Doe agressief tegen het cabinepersoneel

Foto: Universal Studios

“Respectloos gedrag ten aanzien van een bemanningslid, of het nou verbaal of fysiek is, wordt niet getolereerd en is een absolute no-go”, aldus een stewardess met dertig jaar ervaring.

Vloeken tegen een bemanningslid? Geheid dat je de volgende vlucht hebt.


Word fysiek en handtastelijk ten aanzien van mede-passagiers en crewleden

Foto: “LA To Vegas”/Fox

“Word je fysiek, om welke reden dan ook, dan geef ik die informatie door aan de cockpit en de purser. Zij besluiten of er geland wordt om jou uit het vliegtuig te zetten”, aldus Long.


Probeer tijdens de vlucht de deur te openen

Foto: Saturday Night Live/YouTube

“Tijdens de vlucht de deur openen is onmogelijk. Veel mensen weten dat echter niet, en het is dan ook verschillende keren gebeurd”.

LEES OOK 6 tekenen dat je intelligent bent – al voelt het misschien niet zo