“Sommige mensen vinden het niet erg, zo’n zwart kastje aan hun pols”, constateert CEO Peter Stas van horlogemerk Frederique Constant. Om daar meteen aan toe te voegen. “Anderen willen toch iets dat er mooier uitziet.”

Met de komst van smartwatches zoals die van Apple, staat de traditionele horloge-industrie voor een stevige uitdaging. Maar de Nederlandse ondernemers Peter en Aletta Stas, die het Zwitserse horlogemerk Frederique Constant in dertig jaar uitbouwden tot een toonaangevend mondiaal merk, zien de komst van techreuzen op de horlogemarkt niet als een bedreiging.

LEES OOK: Hoe de twee Nederlanders achter horlogemerk Frederique Constant omgaan met de tijd

Zelf heeft Frederique Constant ook een smartwatch die verbonden is met een smartphone-app. Maar bij de ‘horological smartwatch’ zijn slimme functies zoals een activiteitentracker verstopt in een klassiek ogend horloge met wijzers. “Swartwatches met een digitale display en klassieke horloges die zijn omgebouwd tot smartwatches kunnen prima naast elkaar bestaan”, zegt Aletta Stas tegenover Business Insider.

De strijd tussen klassieke horloges en digitale smartwatches maakt de existentiële vragen voor horlogemakers wel actueler dan ooit: waarom dragen mensen nog horloges, als je de tijd praktisch overal bij je hebt op een smartphone of laptop?

Peter en Aletta Stas hebben erkennen dat “tijd een bijzaak” is bij de keuze om een horloge aan te schaffen. In de dertig jaar dat ze Frederique Constant lieten groeien tot een bedrijf dat 160 duizend horloges per jaar aflevert, ontdekten ze dat er grofweg vier factoren zijn die de aantrekkingskracht van horloges bepalen.


1. Schoonheid

Frederique Constant, horloge

Lees ook op Business Insider

Uit onderzoek van Frederique Constant blijkt dat de belangrijkste motivatie voor het kopen van een horloge esthetisch is: een mooi, haast kunstzinnig object dat je als juweel draagt, voor mannen vaak het enige juweel dat ze dragen.

2. Prijs

Foto: Frederique Constant

Horloges zijn er in ontelbare soorten en maten: van een paar tientjes tot meer dan 10 duizend euro. Frederique Constant zit zelf in het middensegment van de luxemarkt, met prijzen tussen de duizend en vijfduizend euro. Ook daar blijkt dat klanten grote waarde hechten aan de afweging tussen prijs en kwaliteit.


3. Mode en techniek

Foto: Frederique Constant

Het technische aspect van mechanische horloges, met hun minuscule radarwerkjes, is iets dat voor mannen vaak in het verlengde ligt van een vergelijkbare fascinatie voor wat er onder de motorkap van een auto zit. Bij vrouwen is het horloge eerder één van de juwelen die ze bezitten, ofwel een belangrijke mode-accessoire.


4. Ego

Foto: Frederique Constant

Bij Frederique Constant schaft 90 procent van de klanten een horloge aan als cadeau voor zichzelf. Horloges hebben daarmee ook een diepere, emotionele lading. Voor het gevoel van de drager markeren ze diens persoonlijkheid.


LEES OOK: Hoe de twee Nederlanders die horlogemerk Frederique Constant tot een wereldsucces maakten zelf omgaan met de tijd